Aktualizacja: 13.03.2025 11:37 Publikacja: 13.06.2022 10:10
W październiku General Dynamics Land Systems ma ujawnić nowe wersje kołowego transportera opancerzonego Stryker i czołgu Abramsa.
Foto: GDLS
O konstrukcji nowego Strykera (Next Generation Stryker) niewiele można powiedzieć. Na pierwszy rzut oka podwozie tylko nieznacznie różni się od obecnych odmian, zaś uzbrojenie czy wyposażenie, jakie powinna mieścić wieża, nadbudówka czy inna forma dodatkowego stanowiska, nie są widoczne. Możliwe więc, że więcej zmian będzie wewnątrz ‒ np. napęd hybrydowy.
Znacznie więcej można powiedzieć o przyszłym Abramsie (Next Generation Abrams). Najnowszej odsłony M1 nie należy utożsamiać z M1A2 SEPv4. Wóz ma bowiem całkowicie nową wieżę o obniżonym profilu. Nie ma pewności, czy jest to wieża załogowa, bowiem jedna z grafik słabej jakości może sugerować rozmieszczenie całej załogi w kadłubie wozu. Niewykluczone jest jednak pozostawienie dwóch żołnierzy ‒ działonowego i dowódcy ‒ w wieży, najwyraźniej bowiem przed głowicami optoelektronicznymi znajdować się mogą peryskopy, na razie trudno stwierdzić, czy umieszczone w pokrywach włazów. W każdym razie czołg ma załogę raczej trzyosobową niż czteroosobową, co sugeruje zastosowanie automatu ładowania armaty (prawdopodobnie wciąż kalibru 120 mm).
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, zatwierdził umowę ramową na dostawy nowych pojazdów dla Wojska Polskiego.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, poinformował, że Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła projekt cięższego niż bwp Borsuk wozu.
MON zamawia w HSW ponad tysiąc nowych bojowych wozów piechoty Borsuk. Skonstruowane w kraju, uzbrojone i wyposażone w zaawansowaną elektronikę zwiastują w armii rewolucję.
Rząd zdecydował o znaczącym podniesieniu potencjału artyleryjskiej zbrojowni HSW. Premier Morawiecki zapowiedział dokapitalizowanie huty i innych zbrojeniowych firm z Podkarpacia.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, podpisał aneks do umowy na dostawy kolejnej partii karabinków MSBS Grot.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Trwają targi dotyczące tego, gdzie zostanie wydane 150 mld euro ze specjalnego funduszu UE na zbrojenie. Komisja Europejska jest za ograniczeniem dostępu dla spółek z USA. Jeśli do tego dojdzie, Polska na tym raczej nie ucierpi.
Od 5 kwietnia ruszą jednodniowe szkolenia wojskowe dla chętnych w ramach programu „Trenuj z wojskiem”. Jednak premier Donald Tusk stawia przed armią bardziej poważne zadania, mają zwiększyć liczbę osób naprawdę przygotowanych do walki.
Resort obrony będzie kontynuował programy szkoleniowe dla ochotników, które powstały już kilka lat temu, kiedy ministrem obrony narodowej był Mariusz Błaszczak.
Na co UE czekała cztery lata? Czy potrzebujemy Trumpa, żeby bronić interesów, które już widzieliśmy wcześniej? UE widzi okazje i czeka, jak śpiąca królewna, budzona pocałunkiem królewicza ze sztuczną opalenizną.
Szef działu wojskowego i kosmicznego Airbusa Michael Schoellhorn apeluje w wywiadzie o unikanie kupowania sprzętu wojskowego w USA.
Premier Donald Tusk zapowiada zwiększenie wydatków na wojsko i powszechne szkolenia wojskowe. Ukraina chce zaproponować Rosji częściowe zawieszenie broni, licząc na wznowienie dostaw amunicji i wsparcia wywiadowczego z USA. Tymczasem Chiny nakładają wysokie cła odwetowe na Kanadę, a Ottawa liczy na porozumienie z Waszyngtonem w sprawie polityki handlowej wobec Pekinu.
Państwo, gdzie produkowane jest uzbrojenie, ma co najmniej pośredni wpływ na sposób jego wykorzystania przez inne armie. Dotyczy to m.in. systemu Patriot czy pocisków lotniczych, które Wojsko Polskie kupiło w USA.
Rządy zachodnioeuropejskie mocno oszczędzały w ostatnich dekadach na wojsku i dopuściły się olbrzymich zaniedbań. Ich nadrobienie będzie wymagało wielu lat i setek miliardów euro.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas