W ramach II transzy umowy, zawartej jeszcze w kwietniu 2009 r., Embraer zmodernizował pięć jednomiejscowych maszyn i dwie dwumiejscowe, które noszą obecnie oznaczenie AF-1B i AF-1C. Prace objęły m.in. integrację nowej stacji radiolokacyjnej, systemów nawigacyjnych, komputera misji i nowych systemów zobrazowania danych, które pozwalają na zwiększenie świadomości sytuacyjnej pilotów, a także układów wymiany informacji i łączności, układów zasilania w energię elektryczną i pokładowej wytwornicy tlenu. Dodatkowo projekt obejmował opracowanie i dostawę nowoczesnego symulatora FMS, który ma pozwolić na obniżenie kosztów szkolenia i podtrzymania nawyków przez pilotów maszyn tego typu. Była to druga transza zmodernizowanych Skyhawków, pierwsza liczyła cztery AF-1B i jeden AF-1C, które dostarczono w latach 2015-2017. W sumie program modernizacji objął 12 maszyn (dziewięć AF-1B i trzy AF-1C). Według deklaracji Embraera, zapas resursu samolotów pozwala na kontynuację ich eksploatacji do 2030 r.

Brazylia zakupiła 23 samoloty A-4KU Skyhawk (20 A-4KU i 3 TA-4KU) w 1997 r. od Kuwejtu – wówczas miały po około 20 lat służby. Ich dostawę do nowego właściciela zrealizowano w 1998 r., co pozwoliło na sformowanie uderzeniowej grupy lotniczej dla lotniskowca. Początkowo operowały z okrętu Minas Gerais (eks-HMS Vengenance, wydofany w 2001 r.), a później z São Paulo (eks-Foch odkupiony od Francji w 2000 r.), który był eksploatowany do 2017 r. Obecnie samoloty AF-1B/C operują z baz lądowych.

Brazylia jest obecnie jednym z dwóch państw, w siłach zbrojnych których eksploatowane są, niegdyś bardzo popularne Skyhawki – w latach 1954-1979 wyprodukowano ich łącznie 2960. Drugim jest sąsiednia Argentyna. Poza tym kilkanaście maszyn lata w prywatnych amerykańskich firmach zajmujących się szkoleniem lotniczym bądź symulacją przeciwników podczas ćwiczeń lotnictwa.