RADAR - Świat Navantia rozpoczęła budowę pierwszej fregaty F110 6 kwietnia w stoczni Navantia w Ferrolu rozpoczęto cięcie pierwszych arkuszy blach stalowych do budowy prototypowej fregaty typu F110 dla Armada Española.
Ceremonia odbyła się w stoczni państwowej grupy stoczniowej Navantia w galicyjskim Ferrolu koło La Coruña w Galicji. Wydarzenie było następstwem kontraktu zawartego pomiędzy Ministerstwem Obrony Królestwa Hiszpanii a Navantią 12 grudnia 2018 r. Jego wartość wyniosła 4,326 mld euro, a dotyczy on wykonania projektu technicznego i budowy serii pięciu fregat wielozadaniowych typu F110, mających zastąpić sześć okrętów typu F80 Santa María. Te ostatnie, to licencyjna wersja amerykańskiego typu O.H. Perry.
Jednostki typu F110 to druga generacja nowoczesnych fregat lokalnego projektu, wykorzystujących amerykański system walki Lockheed Martin Aegis. W 1999 r. Navantia położyła stępkę pierwszego okrętu typu F100 – Álvaro de Bazán (F 101), który pozwolił Marynarce Wojennej Królestwa Hiszpanii na dokonanie skoku technicznego, zwielokrotniając jej możliwości, szczególnie obrony powietrznej, w stosunku do poprzednich fregat. 23 lata później w Ferrolu ponownie rozpoczęto budowę przełomowej w sensie technicznym fregaty dla Armada Española.
Projekt platformy F110 jest fuzją udanych rozwiązań sprawdzonych na poprzednim typie F100 i zbudowanych dla Królestwa Norwegii fregatach typu Fridtjof Nansen. Zewnętrznie wyróżnia go maszt zintegrowany MASTIN, na którym znajdą się m.in.: anteny z modułami nadawczo-odbioryczymi systemu radiolokacyjnego klasy AESA pasma X dozoru nawodnego, panelu systemu radiolokacyjnego AESA pasma S dozoru powietrznego, systemów walki elektronicznej RESM i CESM oraz systemu identyfikacji bojowej „swój-obcy". F110 zaprojektowano jako jednostki eskortowe do działań w konfliktach o dużym nasileniu i we wszystkich domenach typowych dla jednostek tej klasy, ze szczególnym uwzględnieniem zwalczania okrętów podwodnych. Ponadto mają spełniać funkcje w sytuacjach kryzysowych związanych z bezpieczeństwem morskim, wspierając administrację cywilną. Mają reagować na zagrożenia konwencjonalne i asymetryczne, w związku z czym będą zabierać grupy do zadań specjalnych, bezzałogowce powietrzne, na- i podwodne. Będą to duże okręty o wyporności 6180 ton, długości 146 m i prędkości 26 węzłów dzięki siłowni hybrydowej w układzie spalinowo-elektrycznym CODELAG.
6 kwietnia w Ferrolu rozpoczęto budowę prototypowej fregaty F110.