Umowa, poza dostawą samych dział, obejmuje: pakiet wsparcia logistycznego w zakresie konserwacji i napraw, symulator do szkolenia załogi oraz uruchomienie systemów artyleryjskich na okrętach. Wybór tego wzoru uzbrojenia nie jest zaskoczeniem, ponieważ uzbrojenie tych jednostek ma być w jak największym stopniu zunifikowane z tym, które otrzymały fregaty typu F125 (Baden-Württemberg). Te ostatnie okręty uzbrojone są właśnie w armaty OTO 127/64 LW Vulcano.

Hein van Ameijden, dyrektor zarządzający Damen Naval stwierdził: Projekt F126 rozwija się z pełną prędkością i w godnej zaufania współpracy z władzami niemieckimi. Leonardo jest idealnym partnerem dla naszej misji dostarczenia co najmniej czterech najnowocześniejszych fregat dla niemieckiej marynarki wojennej. F126 ustanowi nowy standard w zakresie modułowości i możliwości, a morski system artyleryjski Leonardo jest ważnym wkładem w tym zakresie.

Wizja nowych fregat F126 Deutsche Marine.

Wizja nowych fregat F126 Deutsche Marine.

Damen Naval

Nowy kontrakt stanowi kolejny przykład strategicznej współpracy między Leonardo a Damen Naval i Koninklijke Marine. Nie tak dawno Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów wybrało armaty morskie OTO 127/64 LW Vulcano wraz z automatycznym systemem ładowania amunicji (Automatic Ammunition Handling System, AAHS) do modernizacji czterech fregat obrony przeciwlotniczej typu De Zeven Provinciën.

Produkowana przez Leonardo w zakładzie w La Spezia (wcześniej OTO Melara) armata morska OTO 127/64 LW (Light Weight) z amunicją typu Vulcano to zaawansowany technicznie i w pełni cyfrowy morski system artyleryjski. Armata ta może wykorzystywać zarówno standardową amunicję kalibru 127 mm, jak i obydwa warianty amunicji Vulcano 127 mm tj. Guided Long Range (GLR) i Ballistic Extended Range (BER). W tym ostatnim przypadku okręt wyposażony w ten system zdolny jest do zwalczania celów znajdujących się w odległości do 85 km przy zachowaniu wysokiej celności.

Cztery fregaty typu F126 zasilą Deutsche Marine w latach 2028‒2031. Ich budowę zlecono niderlandzkiej stoczni Damen Naval (dawniej Damen Schelde Naval Shipbuilding), wchodzącej w skład grupy stoczniowej Damen, która wygrała przetarg i zawarła 19 czerwca 2020 r. umowę na zaprojektowanie i budowę tych okrętów z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw). Większość prac zostanie wykonana w Niemczech w hamburskiej stoczni Blohm+Voss, należącej od 2016 r. do grupy Fr. Lürssen Werft (obecnie NDL, Naval Vessels Lürssen), zaś integracją systemu walki zajmie się Thales Deutschland. W budowie bloków kadłubowych i nadbudówek uczestniczyć będzie inny zakład Lürssena stocznia Peene-Werft w Wolgaście, jak też stocznia German Naval Yards w Kilonii. Umowa na budowę fregat F126 zawiera opcję umożliwiają zamówienie dwóch kolejnych jednostek tego typu po roku 2032.