Leonardo dostarczy armaty do niemieckich fregat F126

29 marca włoski koncern Leonardo poinformował o wyborze przez niderlandzką stocznię Damen Naval 127 mm armaty OTO 127/64 LW Vulcano jako głównego uzbrojenia artyleryjskiego nowych fregat rakietowych typu F126 dla Deutsche Marine.

Publikacja: 30.03.2022 20:36

Armata morska OTO 127/64 LW.

Armata morska OTO 127/64 LW.

Foto: Leonardo

Umowa, poza dostawą samych dział, obejmuje: pakiet wsparcia logistycznego w zakresie konserwacji i napraw, symulator do szkolenia załogi oraz uruchomienie systemów artyleryjskich na okrętach. Wybór tego wzoru uzbrojenia nie jest zaskoczeniem, ponieważ uzbrojenie tych jednostek ma być w jak największym stopniu zunifikowane z tym, które otrzymały fregaty typu F125 (Baden-Württemberg). Te ostatnie okręty uzbrojone są właśnie w armaty OTO 127/64 LW Vulcano.

Hein van Ameijden, dyrektor zarządzający Damen Naval stwierdził: Projekt F126 rozwija się z pełną prędkością i w godnej zaufania współpracy z władzami niemieckimi. Leonardo jest idealnym partnerem dla naszej misji dostarczenia co najmniej czterech najnowocześniejszych fregat dla niemieckiej marynarki wojennej. F126 ustanowi nowy standard w zakresie modułowości i możliwości, a morski system artyleryjski Leonardo jest ważnym wkładem w tym zakresie.

Wizja nowych fregat F126 Deutsche Marine.

Wizja nowych fregat F126 Deutsche Marine.

Foto: Damen Naval

Nowy kontrakt stanowi kolejny przykład strategicznej współpracy między Leonardo a Damen Naval i Koninklijke Marine. Nie tak dawno Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów wybrało armaty morskie OTO 127/64 LW Vulcano wraz z automatycznym systemem ładowania amunicji (Automatic Ammunition Handling System, AAHS) do modernizacji czterech fregat obrony przeciwlotniczej typu De Zeven Provinciën.

Produkowana przez Leonardo w zakładzie w La Spezia (wcześniej OTO Melara) armata morska OTO 127/64 LW (Light Weight) z amunicją typu Vulcano to zaawansowany technicznie i w pełni cyfrowy morski system artyleryjski. Armata ta może wykorzystywać zarówno standardową amunicję kalibru 127 mm, jak i obydwa warianty amunicji Vulcano 127 mm tj. Guided Long Range (GLR) i Ballistic Extended Range (BER). W tym ostatnim przypadku okręt wyposażony w ten system zdolny jest do zwalczania celów znajdujących się w odległości do 85 km przy zachowaniu wysokiej celności.

Cztery fregaty typu F126 zasilą Deutsche Marine w latach 2028‒2031. Ich budowę zlecono niderlandzkiej stoczni Damen Naval (dawniej Damen Schelde Naval Shipbuilding), wchodzącej w skład grupy stoczniowej Damen, która wygrała przetarg i zawarła 19 czerwca 2020 r. umowę na zaprojektowanie i budowę tych okrętów z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw). Większość prac zostanie wykonana w Niemczech w hamburskiej stoczni Blohm+Voss, należącej od 2016 r. do grupy Fr. Lürssen Werft (obecnie NDL, Naval Vessels Lürssen), zaś integracją systemu walki zajmie się Thales Deutschland. W budowie bloków kadłubowych i nadbudówek uczestniczyć będzie inny zakład Lürssena stocznia Peene-Werft w Wolgaście, jak też stocznia German Naval Yards w Kilonii. Umowa na budowę fregat F126 zawiera opcję umożliwiają zamówienie dwóch kolejnych jednostek tego typu po roku 2032.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego