Ostatnia francuska fregata FREMM rozpoczęła próby morskie

Ze stoczni Naval Group w Lorient wyszła w morze na pierwsze próby zakładowe fregata Lorraine. Jest to ostatnia jednostka typu FREMM zbudowana dla francuskiej Marine nationale.

Publikacja: 28.02.2022 13:03

Ostatnia francuska fregata FREMM opuszcza Lorient w drodze na próby morskie.

Ostatnia francuska fregata FREMM opuszcza Lorient w drodze na próby morskie.

Foto: Naval Group

Lorraine (D 657) to ósma francuska fregata wielozadaniowa FREMM (Frégate Européenne Multimissions, pol. europejska fregata wielozadaniowa), a jednocześnie druga podserii FREMM DA (Défense Aérienne, pol. obrony powietrznej) o zwiększonych zdolnościach zwalczania środków napadu powietrznego. Obecna sesja w morzu pozwoli na przetestowanie systemów napędowych i nawigacyjnych okrętu. Następnie zostanie przeprowadzonych kilka kampanii w celu sprawdzenia wszystkich pozostałych urządzeń i systemów.

Jednostkę zwodowano 13 listopada 2020 r. Pierwsze próby morskie Lorraine odbywają się zgodnie z harmonogramem i zgodnie z zawartym w umowie zobowiązaniem do dostarczenia fregaty jeszcze w tym roku, pomimo ograniczeń wynikających z pandemii COVID-19.

Wariant Défense Aérienne od pozostałych francuskich FREMM-ów wyróżnia się kilkoma modyfikacjami. Chodzi m.in. o: zwiększenie mocy i zastosowanie większej liczby modułów nadawczych w wielofunkcyjnej stacji radiolokacyjnej Thales Herakles, uaktualnienie oprogramowania systemu zarządzania walką Naval Group SETIS, dodanie trzech konsol wielofunkcyjnych oraz stołu taktycznego w bojowym centrum informacyjnym do obsługi systemu walki, czy poszerzony zestaw środków łączności, m.in. o łącze Link 22. Skorygowano też kształt masztu na śródokręciu, aby miał jak najmniejszy negatywny wpływa na działanie Heraklesa. Ponadto podwojono liczbę zabieranych pocisków przeciwlotniczych MBDA Aster-15 i Aster-30 do 32, a także zastąpiono optoelektroniczny system kierowania ogniem artylerii systemem radiolokacyjno-optoelektronicznym.

Korzystając z doświadczenia zdobytego w produkcji i rozwoju już dostarczonych FREMM-ów, modyfikacje obejmują również ewolucję zdolności w odpowiedzi na szybkie zmiany w nowych kluczowych technologiach (łączności, cyberobrony itp.). Zachowano przy tym inne możliwości bojowe FREMM-ów w wersji bazowej, optymalizowanej do walki podwodnej. Przykładem możliwości FREMM-a w tej ostatniej kategorii jest nagroda „Hook'em" (w wolnym tłumaczeniu „złap ich na haczyk") przyznana przez 6. Flotę US Navy czterem fregatom tego typu przez dwa lata z rzędu za skuteczność w poszukiwaniu okrętów podwodnych.

Ostatnia francuska fregata FREMM opuszcza Lorient w drodze na próby morskie.

Ostatnia francuska fregata FREMM opuszcza Lorient w drodze na próby morskie.

Naval Group

Zasadnicze parametry fregaty Alsace to: wyporność pełna ok. 6000 ton, długość 142 m, szerokość 20 m, prędkość 27 węzłów, zasięg 6000 mil morskich przy 15 węzłach, załoga 165 osób. Uzbrojenie obejmuje osiem pocisków przeciwokrętowych MBDA Exocet MM40 Block 3C, 32 pociski przeciwlotnicze MBDA Aster odpalane z wyrzutni pionowych Sylver (na FREMM o połowę mniej), 76,2 mm armata automatyczna Leonardo Super Rapid, dwa stanowiska artyleryjskie Nexter Narwhal kal. 20 mm, cztery 12,7 mm wkm, dwie wyrzutnie i zapas 19 torped lekkich ZOP Naval Group MU90, śmigłowiec NHIndustries NH90 Caïman Marine z systemem wspomagania transportu poziomego Samahe.

Do tej pory Naval Group przekazał DGA (Direction générale de l'armement, pol. Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia) siedem FREMM-ów w latach 2012-2021: Aquitaine w 2012, Provence w 2015, Languedoc w 2016, Auvergne w 2017, Bretagne w 2018, Normandie w 2019 i Alsace (pierwsza FREMM DA) w kwietniu 2021 r. Ponadto stocznia zbudowała na eksport dwie jednostki: Mohammed VI (701) dla Królestwa Maroka w 2014 i Tahya Misr (FFG 1001) dla Arabskiej Republiki Egiptu w 2015 r.

W toku tego procesu producent korzystał z feedbacku od użytkowników na temat warunków eksploatacji okrętów. Średni czas spędzony w morzu rocznie dla fregaty FREMM wyniósł 3500 godzin. W wyniku analizy tych operacyjnych informacji zwrotnych Lorraine czerpie korzyści z wdrożenia wspomnianych nowych funkcji i systemów.

Fregata będzie miała swoją bazę w Tulonie i wraz z FREMM DA Alsace będzie służyła, aby zapewnić obronę powietrzną głównym jednostkom Marine nationale, takim jak lotniskowiec atomowy Charles de Gaulle czy śmigłowcowce typu Mistral w ramach morskiej lub desantowej grupy uderzeniowej.

Lorraine (D 657) to ósma francuska fregata wielozadaniowa FREMM (Frégate Européenne Multimissions, pol. europejska fregata wielozadaniowa), a jednocześnie druga podserii FREMM DA (Défense Aérienne, pol. obrony powietrznej) o zwiększonych zdolnościach zwalczania środków napadu powietrznego. Obecna sesja w morzu pozwoli na przetestowanie systemów napędowych i nawigacyjnych okrętu. Następnie zostanie przeprowadzonych kilka kampanii w celu sprawdzenia wszystkich pozostałych urządzeń i systemów.

Jednostkę zwodowano 13 listopada 2020 r. Pierwsze próby morskie Lorraine odbywają się zgodnie z harmonogramem i zgodnie z zawartym w umowie zobowiązaniem do dostarczenia fregaty jeszcze w tym roku, pomimo ograniczeń wynikających z pandemii COVID-19.

Pozostało 82% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego