Operacja odbyła się 12 lutego, zaś oprócz HMAS Supply (A 195) uczestniczył w niej śmigłowcowiec desantowy HMAS Adelaide (L 01), który odbierał paliwo od zaopatrzeniowca. Okręty zbliżyły się na odległość 60 m i szły kursem równoległym z prędkością 12 węzłów. Załogi Supply i Adelaide przeprowadziły inauguracyjną procedurę RAS (Replenishment at sea, pol. Przekazanie zaopatrzenia w morzu), a technicy sprawdzili jakość paliwa przed podłączeniem przewodu i rozpoczęciem jego dystrybucji. Oprócz ponad 600 000 litrów oleju napędowego, RAS obejmował 16 ładunków zapasów humanitarnych przetransportowanych przy użyciu śmigłowca NH Industries MRH-90 Taipan (VERTREP, Vertical Replenishment) i kolejnych 30 palet świeżej żywności orazzapasów, które zostały przeniesione na desantowiec Adelaide.

Uzupełnianie zapasów w morzu było związane z przybyciem wspomnianych okrętów Royal Australian Navy na wody Królestwa Tonga, w ramach operacji „Tonga Assist 2022". Jej celem jest pomoc rządowi tego polinezyjskiego kraju, niesiona przez Siły Obronne Australii i Siły Zbrojne Republiki Fidżi, w usuwaniu skutków erupcji podwodnego wulkanu Hunga Tonga-Hunga Ha'apai 15 stycznia i, będącej jego skutkiem, niszczycielskiej tsunami.

Pierwszy RAS w wykonaniu zaopatrzeniowca HMAS Supply. Paliwo odbiera śmigłowcowiec desantowy HMAS Ad

Pierwszy RAS w wykonaniu zaopatrzeniowca HMAS Supply. Paliwo odbiera śmigłowcowiec desantowy HMAS Adelaide.

Foto: Royal Australian Navy

Zaopatrzeniowce typu Supply budowano na podstawie umowy podpisanej z hiszpańską grupą stoczniową Navantia. Obydwa powstały w stoczni Navantii w Ferrolu. Stępkę HMAS Supply położono 17 listopada 2017 r. Oparte są na projekcie podobnych okrętów Patiño i Cantabria, należących do Armada Española. Mają wyporność 19 500 ton i długość 173,9 m. Dodajmy, że śmigłowcowiec Adelaide i bliźniaczy HMAS Canberra (L 02) to także owoc współpracy z Navantią.