Reklama
Rozwiń

Pandemia nie zatrzymała chętnych na broń. Dominacja zbrojeniówki USA

W roku szalejącej pandemii i zablokowanych gospodarek, setka największych producentów uzbrojenia sprzedała więcej, aniżeli rok wcześniej.

Publikacja: 07.12.2021 19:26

Pandemia nie zatrzymała chętnych na broń. Dominacja zbrojeniówki USA

Foto: US Army/Sgt. Calab Franklin.

Największe kokosy zbiły koncerny amerykańskie. PGZ na 68 miejscu, z wynikiem gorszym o 12 proc. w ujęciu rocznym.

W 2020 r. sprzedaż uzbrojenia i usług wojskowych 100 największych firm na świecie wyniosła 531 miliardów dolarów, co oznacza realny wzrost o 1,3 proc. w stosunku do roku poprzedniego, piszą autorzy raportu Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (SIPRI), opublikowanego w poniedziałek. W 2020 r. sprzedaż 100 największych producentów była o 17 proc. wyższa niż w 2015 r., kiedy dane dla chińskich firm zostały po raz pierwszy uwzględnione w raporcie SIPRI. Ubiegły rok był szóstym z rzędu, w którym globalna sprzedaż sprzętu wojskowego rosła. A to na tle 3,1-proc. skurczenia się światowej gospodarki w pierwszym roku pandemii.

Według Alexandry Marksteiner, badaczki z programu SIPRI - militarno-przemysłowi giganci byli dobrze chronieni przed stratami, przez rządowe zamówienia na produkty i usługi wojskowe.

„W wielu krajach na całym świecie wydatki wojskowe wzrosły, a niektóre rządy nawet przyspieszyły płatności na rzecz przemysłu wojskowego, aby złagodzić skutki kryzysu z powodu COVID-19".

Byli jednak i tacy, którzy nie uchronili się przed skutkami pandemii. Np. francuski koncern Thales (Thales) zmniejszyła swój eksport o 5,8 proc. z powodu zakłóceń w dostawach spowodowanych blokadą, ogłoszoną wiosną ubiegłego roku.

Dominacja koncernów USA

Najliczniej bo w liczbie 41 w pierwszej setce reprezentowane są firmy amerykańskie. Ich łączna sprzedaż wyniosła 285 mld dol., czyli o 19 proc. więcej niż w 2019 roku. To 54 proc. całkowitej sprzedaży pierwszej setki.

Od 2018 roku pierwsza piątka rankingu składa się wyłącznie z firm amerykańskich. Na czele zestawienia za 2020 r jest Lockheed Martin Corp. United States (58,2 mld dol., wzrost o 7,7 proc.) przed Raytheon Technologies, Boeing, Northrop Grumman Corp. i General Dynamics Corp.

Autorzy raportu SIPRI zauważają w USA tendencję do fuzji i przejęć jednych firm zbrojeniowych przez inne. Ma to na celu rozszerzenie portfela zamówień i zdobycie przewagi nad konkurencją w walce o kontrakty na dostawę produktów militarnych.

- Ten trend jest szczególnie widoczny w przemyśle kosmicznym – zauważa Alexandra Marksteiner. „Northrop Grumman i KBR to niektóre ze spółek, które zostały przejęte przez inne zajmujące się technologią kosmiczną o wysokiej wartości".

Drugi co do wielkości udział w pierwszej setce – 13 proc. – należy do chińskich producentów broni. W 2020 r. wyniosła 66,8 mld dol., czyli o 1,5 proc. więcej niż w 2019 r.

- W ostatnich latach chińskie firmy wojskowo-przemysłowe mogły skorzystać z rządowego programu modernizacji wojska i wsparcia fuzji cywilno-wojskowych. Dzięki twemu Chińczycy stali się jednym z najbardziej zaawansowanych producentów sprzętu wojskowego na świecie - pisze Nan Tian, starszy badacz w SIPRI.

Jeśli chodzi o europejską zbrojeniówkę, to w 2020 roku w pierwszej setce znalazło się 26 firm ze Starego Kontynentu. Ich sprzedaż stanowiła 21 proc. całości (109 mld dol.), z czego siedem brytyjskich koncernów zarobiły 37,5 mld, o 6,2 proc. więcej niż w poprzednim roku.

Jedyny europejski koncern zbrojeniowy w pierwszej dziesiątce to BAE Systems. Brytyjczycy sprzedali o 6,6 proc. uzbrojenia więcej za 24 mld dol.

Traci Rosja, Francja, Polska

Gorzej poradziła sobie francuska zbrojeniówka. „Łączna sprzedaż sprzętu wojskowego sześciu francuskich firm z pierwszej setki spadła o 7,7 proc. Ten znaczący spadek wynika w dużej mierze z gwałtownego spadku podaży samolotów bojowych Rafale.

Także rosyjscy producenci z pierwszej setki już trzeci rok z rzędu zmniejszają sprzedaż. W 2020 r. spadek wyniósł 6,5 proc. do 26,4 mld dol. wobec 28,2 w 2019 r. W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży dziewięciu rosyjskich koncernów, obecnych w setce największych, stanowiły 5 proc. całkowitej sprzedaży pierwszej setki. Tutaj wyraźny wpływ miał fakt, że rosyjska zbrojeniówka jest w dużym stopniu zależna od importu. Zakłócenie harmonogramu dostaw spowodowane pandemią okazały się kluczowe w zmniejszeniu sprzedaży.

Na 68 pozycji znalazła się Polska Grupa Zbrojeniowa ze sprzedażą uzbrojenia 1,49 mld dol. (-12 proc. r/r), co stanowiło 90 proc. całkowitej sprzedaży polskiego koncernu.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku