Największe kokosy zbiły koncerny amerykańskie. PGZ na 68 miejscu, z wynikiem gorszym o 12 proc. w ujęciu rocznym.

W 2020 r. sprzedaż uzbrojenia i usług wojskowych 100 największych firm na świecie wyniosła 531 miliardów dolarów, co oznacza realny wzrost o 1,3 proc. w stosunku do roku poprzedniego, piszą autorzy raportu Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (SIPRI), opublikowanego w poniedziałek. W 2020 r. sprzedaż 100 największych producentów była o 17 proc. wyższa niż w 2015 r., kiedy dane dla chińskich firm zostały po raz pierwszy uwzględnione w raporcie SIPRI. Ubiegły rok był szóstym z rzędu, w którym globalna sprzedaż sprzętu wojskowego rosła. A to na tle 3,1-proc. skurczenia się światowej gospodarki w pierwszym roku pandemii.

Według Alexandry Marksteiner, badaczki z programu SIPRI - militarno-przemysłowi giganci byli dobrze chronieni przed stratami, przez rządowe zamówienia na produkty i usługi wojskowe.

„W wielu krajach na całym świecie wydatki wojskowe wzrosły, a niektóre rządy nawet przyspieszyły płatności na rzecz przemysłu wojskowego, aby złagodzić skutki kryzysu z powodu COVID-19".

Byli jednak i tacy, którzy nie uchronili się przed skutkami pandemii. Np. francuski koncern Thales (Thales) zmniejszyła swój eksport o 5,8 proc. z powodu zakłóceń w dostawach spowodowanych blokadą, ogłoszoną wiosną ubiegłego roku.

Dominacja koncernów USA

Najliczniej bo w liczbie 41 w pierwszej setce reprezentowane są firmy amerykańskie. Ich łączna sprzedaż wyniosła 285 mld dol., czyli o 19 proc. więcej niż w 2019 roku. To 54 proc. całkowitej sprzedaży pierwszej setki.

Od 2018 roku pierwsza piątka rankingu składa się wyłącznie z firm amerykańskich. Na czele zestawienia za 2020 r jest Lockheed Martin Corp. United States (58,2 mld dol., wzrost o 7,7 proc.) przed Raytheon Technologies, Boeing, Northrop Grumman Corp. i General Dynamics Corp.

Autorzy raportu SIPRI zauważają w USA tendencję do fuzji i przejęć jednych firm zbrojeniowych przez inne. Ma to na celu rozszerzenie portfela zamówień i zdobycie przewagi nad konkurencją w walce o kontrakty na dostawę produktów militarnych.

- Ten trend jest szczególnie widoczny w przemyśle kosmicznym – zauważa Alexandra Marksteiner. „Northrop Grumman i KBR to niektóre ze spółek, które zostały przejęte przez inne zajmujące się technologią kosmiczną o wysokiej wartości".

Drugi co do wielkości udział w pierwszej setce – 13 proc. – należy do chińskich producentów broni. W 2020 r. wyniosła 66,8 mld dol., czyli o 1,5 proc. więcej niż w 2019 r.

- W ostatnich latach chińskie firmy wojskowo-przemysłowe mogły skorzystać z rządowego programu modernizacji wojska i wsparcia fuzji cywilno-wojskowych. Dzięki twemu Chińczycy stali się jednym z najbardziej zaawansowanych producentów sprzętu wojskowego na świecie - pisze Nan Tian, starszy badacz w SIPRI.

Jeśli chodzi o europejską zbrojeniówkę, to w 2020 roku w pierwszej setce znalazło się 26 firm ze Starego Kontynentu. Ich sprzedaż stanowiła 21 proc. całości (109 mld dol.), z czego siedem brytyjskich koncernów zarobiły 37,5 mld, o 6,2 proc. więcej niż w poprzednim roku.

Jedyny europejski koncern zbrojeniowy w pierwszej dziesiątce to BAE Systems. Brytyjczycy sprzedali o 6,6 proc. uzbrojenia więcej za 24 mld dol.

Traci Rosja, Francja, Polska

Gorzej poradziła sobie francuska zbrojeniówka. „Łączna sprzedaż sprzętu wojskowego sześciu francuskich firm z pierwszej setki spadła o 7,7 proc. Ten znaczący spadek wynika w dużej mierze z gwałtownego spadku podaży samolotów bojowych Rafale.

Także rosyjscy producenci z pierwszej setki już trzeci rok z rzędu zmniejszają sprzedaż. W 2020 r. spadek wyniósł 6,5 proc. do 26,4 mld dol. wobec 28,2 w 2019 r. W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży dziewięciu rosyjskich koncernów, obecnych w setce największych, stanowiły 5 proc. całkowitej sprzedaży pierwszej setki. Tutaj wyraźny wpływ miał fakt, że rosyjska zbrojeniówka jest w dużym stopniu zależna od importu. Zakłócenie harmonogramu dostaw spowodowane pandemią okazały się kluczowe w zmniejszeniu sprzedaży.

Na 68 pozycji znalazła się Polska Grupa Zbrojeniowa ze sprzedażą uzbrojenia 1,49 mld dol. (-12 proc. r/r), co stanowiło 90 proc. całkowitej sprzedaży polskiego koncernu.