Pożegnanie zorganizowano w bazie RAAF Williamtown, która znajduje się w południowo-wschodnim stanie Nowa Południowa Walia. Wzięli w nim udział m.in. sekretarz obrony Australii Peter Dutton i dowódca RAAF Air Marshal Mel Hupfeld. W powietrzu i na ziemi zaprezentowały się F/A-18A z 75. dywizjonu z bazy RAAF Tindal położonej na Terytorium Północnym. Jest to ostatni australijski dywizjon używający „klasyczne" Hornety. W 2022 r. ma przezbroić się w samoloty 5. Generacji Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Australia złożyła zamówienie na 72 F-35A. RAAF planuje wyposażyć w nowe myśliwce trzy dywizjony liniowe (3., 75. i 77.) oraz jeden dywizjon szkolny (2. OCU). W lutym 2018 r. przezbrajanie na F-35A rozpoczął, bazujący w Williamtown, 3. dywizjon, który wcześniej użytkował Hornety. Początkowo osiem F-35A przeznaczonych dla tego dywizjonu wykorzystywanych było przez oddział wydzielony PTC dywizjonu szkolnego 2. OCU. Oddział PTC prowadził szkolenie na F-35A dla personelu RAAF w bazie Luke AFB w Arizonie.

Stacjonujący w Williamtown dywizjon 2. OCU w 2019 r. zakończył loty szkoleniowe na F/A-18B Hornet. W czerwcu 2020 r. rozpoczął szkolenia prowadzone od podstaw dla australijskich pilotów F-35A. W grudniu 2020 r. drugi dywizjon liniowy z Williamtown – 77. – zakończył użytkownie Hornetów rozpoczynając proces konwersji na F-35A. 20 listopada br. do Williamtown przyleciały ze Stanów Zjednoczonych trzy najnowsze egzemplarze F-35A. Trafiły do 77. dywizjonu. Zwiększyły one pulę posiadanych już przez Australię F-35A do 44 egzemplarzy.

Formacja F/A-18C z 75. dywizjonu przelatuje po raz ostatni nad swoją bazą macierzystą RAAF Tindal, 3

Formacja F/A-18C z 75. dywizjonu przelatuje po raz ostatni nad swoją bazą macierzystą RAAF Tindal, 30 listopada 2021 r.

Departament Obrony Związku Australijskiego

Przez 37 lat użytkowania operacyjnego samoloty F/A-18A/B Hornet wylatały w barwach RAAF ok. 408 tys. godzin. W 1981 r. Australia zakupiła 75 Hornetów ‒ 57 jednomiejscowych F/A-18A i 18 dwumiejscowych F/A-18B. Zostały one dostarczone przez producenta – firmę McDonnell Douglas – w latach 1984-1990. Hornety zastąpiły w linii francuskie myśliwce Dassault Mirage III. 29 sierpnia 1986 r. pierwsze dwa F/A-18A odebrał 3. dywizjon. Każdy z trzech dywizjonów liniowych otrzymał po 16 Hornetów, z których 12 utrzymywano w stałej gotowości bojowej. Na przełomie lat 80. i 90. utracono w wypadkach cztery maszyny tego typu.

W 1999 r. rozpoczęto trzyetapowy program modernizacyjny całej floty. Australijskie Hornety otrzymały m.in. kierowane pociski rakietowe „powietrze-powietrze" krótkiego zasięgu MBDA ASRAAM (zastąpiły amerykańskie pociski AIM-9 Sidewinder), stacje radiolokacyjne Raytheon AN/APG-73 (zastąpiły montowane fabrycznie AN/APG-65), łącza transmisji danych Link 16, wyświetlacze nahełmowe typu JHMCS, zasobniki celownicze typu AN/AAQ-28(V) Litening i systemy ostrzegania o opromieniowaniu radiolokacyjnym Northrop Grumman AN/ALR-67 RWR.

Do 2010 r. przeprowadzono kompleksową renowację strukturalną dziesięciu egzemplarzy. Program ten przerwano ze względów finansowych i po stwierdzeniu dobrej kondycji reszty floty. W 2017 r. średni nalot australijskich Hornetów wynosił ok. 4200 godzin, pozostawiając spory zapas do granicznego resursu F/A-18A/B wynoszącego 6000 godzin.

F/A-18B z 75. dywizjonu startuje z bazy RAAF Tindal w drodze do bazy RAAF Williamtown, 30 listopada

F/A-18B z 75. dywizjonu startuje z bazy RAAF Tindal w drodze do bazy RAAF Williamtown, 30 listopada 2021 r.

Departament Obrony Związku Australijskiego

Swój chrzest bojowy australijskie Hornety przeszły w lutym 2003 r., gdy 14 F/A-18A z 75. dywizjonu wzięło udział w wojnie w Iraku. Były to pierwsze działania bojowe myśliwców RAAF od czasu wojny w Korei. W latach 2014-2018 Hornety powróciły na Bliski Wschód wykonując misje bojowe nad Irakiem i Syrią w ramach operacji „Inherent Resolve" przeciwko Państwu Islamskiemu. Wykonały 1937 misji bojowych, zrzucając 1600 sztuk uzbrojenia i spędzając w powietrzu blisko 15 000 godzin.

W związku z planem wycofania Hornetów przez RAAF, w 2018 r. Kanada wyraziła chęć zakupu 25 egzemplarzy. Pierwsze dwa F/A-18A przyleciały do Kanady w lutym 2019 r. Zakupem 46 australijskich Hornetów zainteresowana jest również amerykańska komercyjna firma lotnicza Air USA. Oferuje ona swoje samoloty jako „agresorów" w ćwiczeniach realizowanych przez US Air Force i US Navy.

30 listopada osiem myśliwców z 75. Dywizjonu – sześć F/A-18A i dwa F/A-18B – przyleciało z bazy macierzystej RAAF Tindal do bazy RAAF Williamtown. W bazie tej zostaną oficjalnie wycofane ze służby. Według oświadczenia RAAF był to ostatni lot operacyjny australijskich myśliwców F/A-18A/B Hornet.