Części zamienne do polskich Leopardów 2

2. Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy podpisała umowy z firmami polskiego przemysłu obronnego dotyczących dostaw części zamiennych do czołgów podstawowych Leopard 2A4 i 2A5 Sił Zbrojnych RP.

Publikacja: 07.06.2021 15:59

Części zamienne do polskich Leopardów 2

Foto: W kwietniu 2. Regionalna Baza Logistyczna podpisała umowy ramowe, które mają docelowo zapewnić dostawy części zamiennych do ponad 200 czołgów Leopard 2 eksploatowanych w Polsce. Fot. MON/1. Warszawska Brygada Pancerna.

Postępowanie przetargowe w tej sprawie uruchomiono w grudniu 2020 r. Umowy podpisano wspomnianych umów miało miejsce 30 kwietnia. Ich łączny koszt może wynieść 528 mln zł netto.

Każdy z dziesięciu podmiotów może potencjalnie dostarczyć pakiety części o wartości 52,8 mln zł netto. Wybrane firmy to:

  • Pagacz i Synowie,
  • Ankol,
  • Mario International Technology & Service,
  • PZM Wimet Zbigniew Wiśniewski,
  • Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy”,
  • Claymore,
  • Megmar Logistics & Consulting,
  • Kafar Bartłomiej Sztukiert,
  • Marco Pablo i Fin.

To pierwszy etap dostaw części zamiennych do czołgów tego typu. Zgodnie z informacją, którą udzielił zamawiający, wszystkie podmioty, z którymi zawarto umowę ramową, uprawnione są do uczestnictwa w postępowaniu zmierzającym do wyłonienia wykonawcy umowy realizacyjnej (wykonawczej). Szczegóły dotyczące kryteriów oceny ofert będą określone szczegółowo w specyfikacji przekazanej wykonawcom wraz z zaproszeniem do złożenia oferty w postępowaniu realizacyjnym.

Czytaj także: Wojsko odebrało pierwsze Leopardy 2PL

Pierwsza partia czołgów Leopard 2A4 trafiła do Polski w latach 2002-2003. Liczyła 128 wozów. W 2013 r. podpisano międzyrządową umowę w sprawie zakupu drugiej partii wozów. 14 wersji A4 i 105 A5. Wszystkie pochodziły z nadwyżek sprzętowych Bundeswehry.

Obecnie trwa program modernizacji wszystkich 142 czołgów Leopard 2A4 do standardu 2PL. Pierwszych 12 zmodernizowanych wozów trafiło do jednostek w 2020 r., a w bieżącym spodziewane jest zakończenie prac przy kolejnych 14. Według prezesa Polskiej Grupy Zbrojeniowej Sebastiana Chwałka, roczne zdolności modernizacyjne przemysłu wynoszą około 20 wozów rocznie. Może to oznaczać, że proces ich modernizacji wydłuży się poza 2023 r., zapisany w aneksie do umowy z Inspektoratem Uzbrojenia z końca 2019 r.

Czytaj także: Leopard 2PL (wkrótce) gotowy do służby

Obecnie czołgi Leopard 2 stanowią jeden z trzech typów czołgów w Wojsku Polskim. Obok nich w linii znajdują się także wozy PT-91 Twardy i T-72M/M1. Te ostatnie przechodzą proces gruntownych remontów połączonych z modyfikacją do standardu M1R.

Postępowanie przetargowe w tej sprawie uruchomiono w grudniu 2020 r. Umowy podpisano wspomnianych umów miało miejsce 30 kwietnia. Ich łączny koszt może wynieść 528 mln zł netto.

Każdy z dziesięciu podmiotów może potencjalnie dostarczyć pakiety części o wartości 52,8 mln zł netto. Wybrane firmy to:

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego