Informacja ta jest komentowana jako próba odstąpienia od deklarowanej wcześniej wielkości zakupów maszyn 5. generacji Lockheed Martin F-35A Lightning II. Tylko dla US Air Force planowano zamówienie 1853 egzemplarzy.
Czytaj także: Poseł pyta o modernizację samolotów F-16 Jastrząb
Budowa nowego, tańszego w zakupie i eksploatacji samolotu generacji 4+/5-, który zastąpiłby ok. 1000 F-16C/D miałaby szereg zalet operacyjnych. Samolot byłby tańszą oraz prostszą alternatywą dla zaawansowanych i drogich w eksploatacji F-22A Raptor oraz F-35A Lightning II. Jednocześnie jest to kolejny sygnał odejścia od wcześniejszej koncepcji dążenia do dysponowania podstawowymi samolotami bojowymi wyłącznie 5. generacji. Pierwszym precedensem był zakup samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Advanced Eagle jako następcy F-15C/D.
W ostatnich tygodniach w Stanach Zjednoczonych pojawiły się sugestie, że Departament Obrony planuje zakup fabrycznie nowych F-16 Block 70/72. Ostatecznie analizy specjalistów Departamentu Obrony wskazały, że nie jest to do końca opłacalne. Obecnie znajdujące się w eksploatacji samoloty F-16C/D są systematycznie modernizowane w oparciu o dostępne technologie do standardu V. Jest to jeden z koni roboczych US Air Force, pełniąc zadania operacyjne w różnych częściach świata. Maszyna odpowiada także za zabezpieczenie przestrzeni powietrznej Stanów Zjednoczonych.
Czytaj także: Świdwin bazą polskich F-35A?