Na stronach Sejmu opublikowano interpelację poselską Roberta Kwiatkowskiego dotyczącą modernizacji wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb eksploatowanych w Siłach Powietrznych.
W swojej interpelacji poseł Kwiatkowski wskazuje na fakt, że pierwsze samoloty tego typu dostarczono do Polski 15 lat temu. Znajdujące się w podobnym wieku greckie maszyny zdecydowano się już zmodernizować do standardu F-16V. Pierwszy z egzemplarzy został oblatany w Grecji, a wkrótce zostanie przebazowany do Stanów Zjednoczonych w celu realizacji procesu certyfikacji.
Czytaj także: Nowe symulatory do Jastrzębi
W związku z tym Kwiatkowski kieruje do Ministerstwa Obrony Narodowej następujące pytania:
- Czy, Ministerstwo Obrony Narodowej wdroży kompleksowy program modernizacji samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb, jeśli nie, to dlaczego?
- Czy MON podjęło już decyzję o sposobie komunikacji pomiędzy posiadanymi F-16, a planowanymi do zakupu F-35 w ramach programu Harpia?
- Według wypowiedzi Roberta Kwiatkowskiego, kluczowymi elementami Jastrzębi, które musiałyby przejść proces modernizacji są: system walki radioelektronicznej, stacja radiolokacyjna, montaż nowego systemu ostrzegania przed odpaleniem rakiet, a także systemy łączności pozwalające na bezproblemową komunikację w trybie bezpiecznym z zakupionymi w ubiegłym roku wielozadaniowymi samolotami bojowymi Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Dodatkowe pytania dotyczą planów zakupów uzbrojenia przeznaczonego do Jastrzębi. Przede wszystkim mowa o pociskach przełamania systemów antydostępowych Northrop Grumman AGM-88E AARGM. Według nieoficjalnych informacji dochodzących z MON, decyzja o zakupie tego typu uzbrojenia już zapadła. Samo zamówienie nie zostało jednak jeszcze złożone. Wśród potencjalnych zakupów wymienia się również lekkie bomby korygowane rodziny Small Diameter Bomb (GBU-39/B i GBU-35B).

Modernizacja Jastrzębi mogłaby być prowadzona w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Firma ta, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, już realizuje niektóre prace serwisowe przy polskich F-16. Dodatkowo zarząd spółki przygotowują się do rozszerzenia kompetencji w zakresie ich obsług, co ma nastąpić w najbliższych latach.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.