Koniec produkcji samolotów Suchoj Su-30MKI

Indyjska firma Hindustan Aeronautics Limited poinformowała o zakończeniu procesu montażu dwóch ostatnich wielozadaniowych samolotów bojowych Suchoj Su-30MKI, które zostaną dostarczane Siłom Powietrznym Indii.

Publikacja: 05.02.2021 09:51

Zakłady HAL w Nasik zakończyły montaż dwóch ostatnich spośród skompletowanych w Indiach na rosyjskie

Zakłady HAL w Nasik zakończyły montaż dwóch ostatnich spośród skompletowanych w Indiach na rosyjskiej licencji samolotów uderzeniowych Su-30MKI. Fot./Siły Powietrzne Indii.

Foto: Zakłady HAL w Nasik zakończyły montaż dwóch ostatnich spośród skompletowanych w Indiach na rosyjskiej licencji samolotów uderzeniowych Su-30MKI. Fot./Siły Powietrzne Indii.

Łącznie na rosyjskiej licencji skompletowano w zakładach HAL w Nasik 222 samoloty Su-30MKI. Ostatnie dwa przechodzą obecnie proces odbioru wojskowego. Do jednostek trafią do końca lutego. Być może HAL dostarczy jeszcze jedną partię Su-30MKI. Rządy Indii i Rosji od lipca 2020 r. prowadzą bowiem negocjacje w sprawie zawarcia umowy na dostawę 12 kolejnych egzemplarzy. Maszyny umożliwiłyby uzupełnienie strat operacyjnych powstałych w okresie eksploatacji tych samolotów, rozpoczętej w 2004 r.

Czytaj także: Rozbił się rosyjski myśliwiec Su-30

Obecnie samoloty Su-30MKI stanowią uderzeniowy trzon lotnictwa Indii. 40 z nich ma zostać zintegrowanych z pociskami kierowanymi do zwalczania celów naziemnych i nawodnych BrahMos. Pierwsze egzemplarze przeszły ten proces w ubiegłym roku i obecnie są wdrażane do służby.

Pierwsze Su-30MKI dostarczone Siłom Powietrznym Indii w 2004 r. zostały dostarczone przez Rosję. Takich maszyn było w sumie 50. Łącznie Indie zamówiły dotychczas 272 Su-30MKI, z których siedem utracono dotąd w wypadkach.

"Su-30MKI. Fot./Siły Powietrzne Indii."

Su-30MKI. Fot./Siły Powietrzne Indii.

radar.rp.pl

Obecnie HAL, w porozumieniu z partnerami rosyjskimi oraz rządem Indii, prowadzi prace studyjne nad programem modernizacji tych samolotów. Miałby on objąć instalację nowej stacji radiolokacyjnej, awioniki, a także integrację z nowymi wzorami uzbrojenia (w tym zachodniego). Z całą pewnością projekt powinien przyspieszyć po dokonaniu wyboru w aktualnie toczącym się przetargu na zakup ok. 114 wielozadaniowych samolotów bojowych nowej generacji. Wówczas możliwa będzie przynajmniej częściowa unifikacja tych samolotów (m.in. uzbrojenia i dodatkowego wyposażenia przenoszonego na belkach zewnętrznych).

Czytaj także: Rosja utraciła pierwszy seryjny egzemplarz Su-57

W Siła Powietrznych Indii Su-30MKI stanowią trzon uderzeniowy. Ich uzupełnieniem są myśliwce MiG-29UPG, maszyny szturmowe SEPECAT Jaguar, a także myśliwsko-bombowe Dassault Mirage 2000. Dodatkowo w linii pozostają zmodernizowane samoloty MiG-21, a od ubiegłego roku wdrażane są wielozadaniowe Dassault Rafale. Dotychczas do Indii trafiło 11 spośród 36 zamówionych egzemplarzy.

Łącznie na rosyjskiej licencji skompletowano w zakładach HAL w Nasik 222 samoloty Su-30MKI. Ostatnie dwa przechodzą obecnie proces odbioru wojskowego. Do jednostek trafią do końca lutego. Być może HAL dostarczy jeszcze jedną partię Su-30MKI. Rządy Indii i Rosji od lipca 2020 r. prowadzą bowiem negocjacje w sprawie zawarcia umowy na dostawę 12 kolejnych egzemplarzy. Maszyny umożliwiłyby uzupełnienie strat operacyjnych powstałych w okresie eksploatacji tych samolotów, rozpoczętej w 2004 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego