W listopadzie tego roku JAS-39E o numerze seryjnym 396004 przyleciał do bazy lotniczej Malen w pobliżu Linköping. Celem testów był udział personelu Sił Powietrznych Szwecji, a także Administracji ds. Materiałów Obronnych (FMV), odpowiadającej za zakupy dla wojska. W ramach serii prób operacyjnych prowadzono testy pasywnego układu obserwacji IRST, stacji radiolokacyjnej i systemu walki elektronicznej. Z perspektywy użytkownika była to doskonała okazja do zapoznania się z możliwościami nowej konstrukcji.
Czytaj także: Pierwszy Gripen E płynie do Brazylii
Szwecja zamówiła dla Flygvapnet 60 samolotów JAS-39E Gripen z opcją rozszerzenia zakupu o dziesięć kolejnych. Jest jednym z dwóch pierwszych odbiorców i przyszłych użytkowników Gripena nowej generacji. Brazylia zamówiła 36 samolotów w wersjach E i F. W opcji kontraktowej znajduje się możliwość zakupu kolejnych 72 egzemplarzy.
Samolot Saab JAS-39E Gripen rozpoczął kolejną fazę prób realizowanych we współpracy producenta i Sił Powietrznych Szwecji. Fot./Saab/Linus Svensson.
Program JAS-39E/F Gripen realizowany przez koncern Saab ma na celu radykalną poprawę możliwości bojowych i eksploatacyjnych konstrukcji. Wśród zmian można wymienić zwiększenie maksymalnej masy startowej (do 16 000 kg), zwiększony zapas paliwa, silnik General Electric F414G o większym ciągu, montaż nowej stacji radiolokacyjnej Raven ES-05 i systemu walki elektronicznej. Zwiększeniu uległa liczba belek do przenoszenia uzbrojenia, co pozwala na zabranie większej liczby środków bojowych, w tym nowych typów, a także wyposażenia dodatkowego.