Kolejna faza prób JAS-39E Gripen w Szwecji

Saab rozpoczął kolejną fazę prób wielozadaniowego samolotu bojowego JAS-39E Gripen, które odbywają się na terytorium Szwecji. Samolot ma w nieodległej przyszłości stanowić trzon szwedzkiego lotnictwa wojskowego.

Publikacja: 23.12.2020 16:03

Samolot Saab JAS-39E Gripen rozpoczął kolejną fazę prób realizowanych we współpracy producenta i Sił

Samolot Saab JAS-39E Gripen rozpoczął kolejną fazę prób realizowanych we współpracy producenta i Sił Powietrznych Szwecji. Fot./Saab/Linus Svensson.

Foto: Samolot Saab JAS-39E Gripen rozpoczął kolejną fazę prób realizowanych we współpracy producenta i Sił Powietrznych Szwecji. Fot./Saab/Linus Svensson.

W listopadzie tego roku JAS-39E o numerze seryjnym 396004 przyleciał do bazy lotniczej Malen w pobliżu Linköping. Celem testów był udział personelu Sił Powietrznych Szwecji, a także Administracji ds. Materiałów Obronnych (FMV), odpowiadającej za zakupy dla wojska. W ramach serii prób operacyjnych prowadzono testy pasywnego układu obserwacji IRST, stacji radiolokacyjnej i systemu walki elektronicznej. Z perspektywy użytkownika była to doskonała okazja do zapoznania się z możliwościami nowej konstrukcji.

Czytaj także: Pierwszy Gripen E płynie do Brazylii

Szwecja zamówiła dla Flygvapnet 60 samolotów JAS-39E Gripen z opcją rozszerzenia zakupu o dziesięć kolejnych. Jest jednym z dwóch pierwszych odbiorców i przyszłych użytkowników Gripena nowej generacji. Brazylia zamówiła 36 samolotów w wersjach E i F. W opcji kontraktowej znajduje się możliwość zakupu kolejnych 72 egzemplarzy.

"Samolot Saab JAS-39E Gripen. Fot./Saab/Linus Svensson."

Samolot Saab JAS-39E Gripen rozpoczął kolejną fazę prób realizowanych we współpracy producenta i Sił Powietrznych Szwecji. Fot./Saab/Linus Svensson.

radar.rp.pl

Program JAS-39E/F Gripen realizowany przez koncern Saab ma na celu radykalną poprawę możliwości bojowych i eksploatacyjnych konstrukcji. Wśród zmian można wymienić zwiększenie maksymalnej masy startowej (do 16 000 kg), zwiększony zapas paliwa, silnik General Electric F414G o większym ciągu, montaż nowej stacji radiolokacyjnej Raven ES-05 i systemu walki elektronicznej. Zwiększeniu uległa liczba belek do przenoszenia uzbrojenia, co pozwala na zabranie większej liczby środków bojowych, w tym nowych typów, a także wyposażenia dodatkowego.

Czytaj także: Saab rozpoczął montaż pierwszego dwumiejscowego Gripena dla Brazylii

Obecnie Saab wraz z rządem Szwecji prowadzi działania marketingowe mające na celu zdobycie nowych klientów eksportowych. Wśród potencjalnych ich kierunków można wymienić: Kanadę, Szwajcarię i Finlandię.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego