Trwa passa śmigłowca współtworzonego w Świdniku

Włoskie siły powietrzne zamówiły kolejną partię średnich śmigłowców AW139 dostosowanych do potrzeb reagowania kryzysowego oraz misji poszukiwawczo-ratownicznych.

Publikacja: 07.12.2020 14:13

Leonardo dostarczył pierwsze maszyny HH139B. Fot./Leonardo

Leonardo dostarczył pierwsze maszyny HH139B. Fot./Leonardo

Foto: Leonardo dostarczył pierwsze maszyny HH139B. Fot./Leonardo

Nowe maszyny, w liczbie 17 sztuk, trafią do odbiorcy do końca 2021 r. Włosi zamówili śmigłowce w wersji HH-139B.

Eksperci podkreślają, że integrowane w zakładach w Vergiate śmigłowce wyposażono w nowy osprzęt i konfigurację wspierającą zadania realizowane przez włoskie siły powietrzne. Zamówione maszyny powiększą flotę AW139 użytkowaną przez operatorów rządowych i ratowniczych we Włoszech. Maszyny służą m.in. do celów ewakuacyjnych czy gaśniczych, a także w innych sytuacjach związanych z likwidacją skutków klęsk żywiołowych.

AW139: Wielozadaniowy hit Leonardo

Rodzina wiropłatów AW139 to w ostatnich latach prawdziwy bestseller rynkowy koncernu Leonardo. Już prawie 1100 maszyn tego typu znajduje się w służbie ponad 70 państw na całym świecie. Wiropłaty mają już na swoim koncie ponad 2,9 mln godzin nalotu.

Czytaj także: Trzysta AW139 z linii montażowej w Filadelfii

Nawet siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force – USAF) wkrótce wprowadzą do służby oparty o AW139 śmigłowiec Boeing MH-139. Zastąpi dotychczasową flotę maszyn UH-1N w misjach ochrony systemu wyrzutni ICBM (Inter-Continental Ballistic Missiles) oraz przeprowadzania misji specjalnych.

Najnowsza, zamówiona właśnie wersja wielozadaniowego śmigłowca, różni się od wcześniejszych zamawianych przez włoskie władze dla potrzeb transportu rządowego.

""

AW139. Fot./Leonardo

radar.rp.pl

W porównaniu np. do HH-139A, 7-tonowy wariant HH-139B wyposażono m.in. w nowy system optoelektroniczny, nowocześniejszy radar, wyciąg ratunkowy i konsolę misji w kabinie. System awioniczny wyposażono w wersję oprogramowania umożliwiającą jeszcze bardziej zaawansowaną nawigację w każdych warunkach pogodowych.

Czytaj także: Koncern Leonardo dostarczył tysięczny śmigłowiec AW139

Nowa wielozadaniowa platforma imponuje elastycznością. Każdą maszynę, w razie potrzeby, można będzie szybko przekonfigurować. Np. z zadań poszukiwawczo-ratowniczych do misji ewakuacji medycznej czy gaszenia pożarów. Warto przy tym pamiętać, że podczas szczytu pandemii Covid-19 we Włoszech specjalnie wyposażone maszyny AW139 były intensywnie używane dla zapewnienia transportu pacjentów z zachowaniem bezpieczeństwa biologicznego.

Polski wkład w konstrukcję AW139

Niewątpliwie do rynkowego sukcesu śmigłowca, uznawanego za największy hit komercyjny Leonardo, przyczynili się polscy inżynierowie i konstruktorzy z PZL Świdnik.

Średnie maszyny AW139, które na początku tego wieku podniosły się w powietrze, ówczesna Agusta projektowała wpierw z amerykańskim Bellem. Potem jednak konstrukcja dojrzewała już wyłącznie w Italii i Polsce.

""

AW139. Fot./Leonardo

radar.rp.pl

– AW139 to udany śmigłowiec, klasyczny, nie przekombinowany. Wciąż może być wzorcem jak pogodzić postęp i innowacyjne rozwiązania z praktycznymi funkcjami, różnorodnością zastosowań i użytecznością wiropłata. Także, rzecz jasna – trzymanymi w ryzach kosztami i rozsądną ceną – twierdzi Jerzy Gruszczyński, ekspert lotniczy i szef fachowego pisma Lotnictwo Aviation International.

Czytaj także: Leonardo: w Świdniku moglibyśmy robić dwa nowe wojskowe śmigłowce

Mieczysław Majewski, były wieloletni prezes „Świdnika”, doskonale pamięta narodziny AW139 i udział w nich polskiej ekipy z PZL. Dla śmigłowcowych zakładów z Lubelszczyzny było to jak położenie kamienia węgielnego pod trwający do dziś związek z włoskim przemysłem lotniczym.

– Włosi wiedzieli co potrafimy ale współpraca przy AW139 niosła wśród oczywistych w lotnictwie ryzyk także inne, istotne, technologiczne wyzwania. Coraz szerzej do skrzydlatej produkcji wkraczały kompozyty. Projektowanie z desek kreślarskich już na dobre przenosiło się do komputerów – wspomina prezes Majewski.

Nowe maszyny, w liczbie 17 sztuk, trafią do odbiorcy do końca 2021 r. Włosi zamówili śmigłowce w wersji HH-139B.

Eksperci podkreślają, że integrowane w zakładach w Vergiate śmigłowce wyposażono w nowy osprzęt i konfigurację wspierającą zadania realizowane przez włoskie siły powietrzne. Zamówione maszyny powiększą flotę AW139 użytkowaną przez operatorów rządowych i ratowniczych we Włoszech. Maszyny służą m.in. do celów ewakuacyjnych czy gaśniczych, a także w innych sytuacjach związanych z likwidacją skutków klęsk żywiołowych.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Pierwsze koreańskie lekkie myśliwce z szachownicami