Polska kupiła w Waszyngtonie najnowszy obecnie na świecie bojowy samolot 5. generacji w ramach rządowej procedury Foreign Military Sales praktycznie bez offsetu. Zakupu dokonano, kiedy produkcja superbroni była już rozkooperowana. Głównie między głównego wykonawcę Lockheed Martin i zakłady zlokalizowane w różnych krajach sojuszniczych Ameryki.
Pandemia osłabia Dolinę Lotniczą
„Radar” ustalił, że głównym dostawcą najważniejszych komponentów do podwozi F-35, odpowiedzialnych za wytrzymałość i amortyzację, są firmy z Podkarpacia. Wśród nich jest dawna fabryka WSK PZL z Krosna znana z powojennych lotniczych tradycji. Sprywatyzowana przed Goodrich w 1998 r.
F-35A Lightning II. Fot./Andrzej Kiński
Przed kryzysem w lotnictwie, spowodowanym m.in. następstwami gospodarczymi obecnej pandemii koronawirusa, zlokalizowane w Dolinie Lotniczej zakłady Goodrich zatrudniały prawie 1300 pracowników. Teraz po wymuszonych redukcjach ok.1000.
Czytaj także: Kontrakt na F-35 podpisany. „Wzmocni nasze bezpieczeństwo”