Oznacza to, że projekt wchodzi w fazę realizacji.
Zamawiający rozstrzygnął pierwszą fazę programu FFG(X) 30 kwietnia tego roku, wskazując jako zwycięzcę stocznię Fincantieri Marinette Marine w Marinette w stanie Wisconsin. Zaproponowała ona okręt bazujący na włoskiej linii wielozadaniowych fregat typoszeregu FREMM. Bazowy kontrakt, o wartości 795 mln dol., dotyczy wykonania projektu i budowę pierwszej jednostki. Dodatkowo zawiera on opcję, która może rozszerzyć zamówienie o dziewięć kolejnych okrętów. W przypadku jej potwierdzenia wartość umowy wzrośnie do 5,5 mld dolarów, a realizacja zakończy się do maja 2035 r.
Czytaj także: Dziewiąta fregata typu FREMM dla Włoch
Poza zwycięskim podmiotem, fregaty US Navy oferowały trzy inne zespoły: Austal USA, General Dynamics Bath Iron Works i Huntington Ingalls Industries. Brak protestów zaskakuje część komentatorów. W ostatnich latach wiele zakupów uzbrojenia dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych zostało opóźnionych ze względu na skargi spływające do GAO. Na przestrzeni ostatnich tygodni np. rozstrzygnięcie przetargu na zakup nowych śmigłowców szkolno-treningowych dla US Navy czy wybór jednostek napędowych dla wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F-15EX Advanced Eagle.
Fregaty typu FFG(X) mają być uzupełnieniem niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke, a także stanowić wsparcie dla wielozadaniowych jednostek klasy LCS. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, mają mieć możliwość wykonywania zadań samodzielnie i jako element zespołu bojowego.