Dwóch finalistów programu FARA

Do finału programu FARA (Future Attack and Reconnaissance Aircraft), który ma wyłonić dostawcę nowego śmigłowca rozpoznawczo-bojowego US Army, zakwalifikowało się dwóch oferentów.

Publikacja: 26.03.2020 08:35

Wizja uzbrojonego śmigłowca rozpoznawczego firmy Bell zgłoszonego w programie FARA, mającym doprowad

Wizja uzbrojonego śmigłowca rozpoznawczego firmy Bell zgłoszonego w programie FARA, mającym doprowadzić do wyłonienia następcy dla śmigłowca OH-58D Kiowa Warrior. Wszystkie Graf./Bell Helicopter.

Foto: Wizja uzbrojonego śmigłowca rozpoznawczego firmy Bell zgłoszonego w programie FARA, mającym doprowadzić do wyłonienia następcy dla śmigłowca OH-58D Kiowa Warrior. Wszystkie Graf./Bell Helicopter.

Finaliści programu to Bell Helicopter z korporacji Textron oraz należąca do korporacji Lockheed Martin, firma Sikorsky Aircraft.

Czytaj także: Bell zaprezentował nowy śmigłowiec zwiadowczy

Bell oferuje lotnictwu wojsk lądowych śmigłowiec Model 360 Invictus w układzie klasycznym, ale o obniżonej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego. Sikorsky proponuje wiropłat Raider X. Cechą charakterystyczną maszyny jest zastosowanie układu napędowego ze śmigłem pchającym i przeciwbieżnych zestawów łopat wirnika głównego. Koncepcja Raider X bazuje na oblatanym w 2015 r. demonstratorze technologii S-97 Raider.

""

Raider X. Fot./Sikorsky Aircraft.

radar.rp.pl

Według planów US Army, pierwsze seryjne śmigłowce FARA miałyby zostać wdrożone do eksploatacji w 2028 r. Postawione wymagania mówią o prędkości przelotowej minimum 333 km/h. Średnica wirnika nośnego nie powinna przekraczać 12,2 m. Dzięki temu wiropłat miałby dysponować możliwością manewrowania pomiędzy budynkami w miastach. Zaawansowane rozwiązania konstrukcyjne i wyposażenie mają pozwolić na wykonywanie zadań w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez przeciwnika dysponującego najnowszymi systemami uzbrojenia przeciwlotniczego.

Czytaj także: Sikorsky prezentuje śmigłowiec przyszłości

Obydwie zakwalifikowane do finału firmy mają zrealizować fazę badawczo-projektową i zbudować prototypy swoich konstrukcji. Wybór zwycięzcy nastąpi po bezpośrednim porównaniu charakterystyk tych maszyn. Decyzja o wyborze zwycięzcy ma zapaść w drugiej połowie 2023 r. FARA ma załatać lukę, która pojawiła się po wycofaniu z jednostek US Army Aviation śmigłowców Bell OH-58D Kiowa Warrior.

Finaliści programu to Bell Helicopter z korporacji Textron oraz należąca do korporacji Lockheed Martin, firma Sikorsky Aircraft.

Czytaj także: Bell zaprezentował nowy śmigłowiec zwiadowczy

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego