Włoskie samoloty szkolne polecą do Azerbejdżanu

Azerbejdżan podpisał z włoskim koncernem Leonardo deklarację w sprawie podpisania umowy na zakup nieokreślonej liczby samolotów szkolno-treningowych M346 Master.

Publikacja: 24.02.2020 14:24

M-346 Master jest rozwijany od lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Dziś jest jednym z najbardziej zaaw

M-346 Master jest rozwijany od lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Dziś jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów szkolnych na świecie, a kompleksowy system szkoleniowy jest szczytowym osiągnięciem myśli lotniczej, inżynierskiej i informatycznej. Fot./Leonardo

Foto: M-346 Master jest rozwijany od lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Dziś jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów szkolnych na świecie, a kompleksowy system szkoleniowy jest szczytowym osiągnięciem myśli lotniczej, inżynierskiej ...

Dokumenty podpisano 21 lutego podczas oficjalnej wizyty prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa w Rzymie. Włochy są jednym z największych partnerów handlowych tego azjatyckiego kraju, z roczną wartością wymiany wynoszącą 6 miliardów euro.

Czytaj także: Kolejny kontrahent na M-346 Master?

Według azerskiego portalu defence.az, kontrakt ma dotyczyć 15 samolotów M346 Master. Dokładna liczba i wersja oraz inne warunki umowy mają zostać określone podczas dalszych negocjacji. Podpisanie formalnego kontraktu jest spodziewane w najbliższych miesiącach. M346 bprezentowano przedstawicielom dowództwa lotnictwa wojskowego Azerbejdżanu w maju 2017 r.

Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej Azerbejdżanu posiadają obecnie głównie w sprzęt latający produkcji radzieckiej oraz rosyjskiej. Podstawowe samoloty bojowe to myśliwce MiG-29 i szturmowce Su-25. W służbie jest po kilkanaście egzemplarzy obu typów. Do szkolenia lotniczego służą odrzutowe samoloty szkolno-treningowe Aero L-39 Albatros oraz tłokowe samoloty szkolne PAC Super Mushshak.

Czytaj także: Nowe Bieliki coraz bliżej odbioru

Samoloty szkolno-treningowe nowej generacji Leonardo M346 (będące elementem zintegrowanego systemu szkolenia lotniczego) weszły do eksploatacji w 2011 r. we włoskich Aeronautica Militare (18 szt.).

Pierwszym eksportowym odbiorcą zostały w 2013 r. wojska lotnicze Singapuru, użytkujące M346 (12 szt.) w jednostce stacjonującej we francuskiej bazie lotniczej Cazaux. Następnie do użytkowników M346 dołączył Izrael (30 szt.) i Polska, gdzie otrzymał on nazwę (odpowiednio) Lavi i Bielik. Polskie Siły Powietrzne używają obecnie ośmiu z 16 zamówionych M346 (początek eksploatacji – 2016 r.).  W bieżącym roku do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego (4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego) w Dęblinie przylecą kolejne cztery samoloty. Koniec dostaw będzie miał miejsce w 2022 r. Ponadto w lipcu 2019 r. sześć egzemplarzy M346 zostało sprzedanych do (dotychczas) nieujawnionego klienta.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem