PGZ Stocznia Wojenna wzmocniona kanadyjską nawigacją

Z początkiem roku gdyńska stocznia, odbudowywana pod skrzydłami Polskiej Grupy Zbrojeniowej, rozpoczęła współpracę z kanadyjską firmą OSI Maritime Solutions.

Publikacja: 09.01.2020 19:22

OSI Maritime Systems dostarcza odbiorcom wojskowym zaawansowane rozwiązania zintegrowanego mostka na

OSI Maritime Systems dostarcza odbiorcom wojskowym zaawansowane rozwiązania zintegrowanego mostka nawigacyjnego i nawigacji taktycznej Fot./OSI/Jim Davison/twitter.com

Foto: OSI Maritime Systems dostarcza odbiorcom wojskowym zaawansowane rozwiązania zintegrowanego mostka nawigacyjnego i nawigacji taktycznej Fot./OSI/Jim Davison/twitter.com

Spółka jest potentatem w zakresie dostaw okrętowych systemów nawigacyjnych i taktycznych.  Urządzenia zapewniające „zintegrowane zarządzanie mostkiem”, wyprodukowane w zakładach w Burnaby w Kolumbii Brytyjskiej, trafiły już do 20 krajów.

Czytaj także: Wodowanie ORP Albatros

Na liście użytkowników systemu nawigacyjnego OSI są też najnowsze polskie niszczyciele min typu Kormoran. W tym zwodowany jesienią 2019 r. „Albatros”. To właśnie realizacja tych projektów dała początek kontaktom PGZ Stoczni Wojennej z kanadyjskim OSI MS.

Dziś firmy łączy porozumienie o strategicznej współpracy. Długofalowa umowa potwierdza, że gdyńska stocznia zorganizuje autoryzowany serwis urządzeń sprzedawanych przez Kanadyjczyków nie tylko Polsce ale też innym sojusznikom z NATO.

Cenne biznesowe możliwości

– Jesteśmy zadowoleni z perspektywy współpracy z PGZ Stocznią Wojenną oraz naszym najnowszym klientem, Marynarką Wojenną RP – mówi Ken Kirkpatrick, prezes OSI Maritime Solutions. Podkreśla, że gdyńska stocznia PGZ SW jest firmą idealnie zlokalizowaną geograficznie i biznesowo z perspektywy wzajemnej współpracy w regionie.

Czytaj także: „Albatros” i „Mewa” staną przy „Kormoranie”

– Dla nas ta umowa to element szerszego planu związanego z odbudowywaniem w stoczni Ośrodka Uzbrojenia i Elektroniki. Chcemy dzięki temu wejść na wyższy poziom technologiczny i zwiększyć ofertę usługową  – stwierdza Konrad Konefał, prezes zarządu PGZ SW.

Pionierzy cyfrowych map

Na razie jednak, zgodnie z kontraktem, polscy i kanadyjscy partnerzy projektują i wyposażają najnowsze niszczyciele min RP. Z czasem, po wyszkoleniu polskich specjalistów w kanadyjskich zakładach nastąpi przeniesienie kompetencji utrzymania systemów od zagranicznego producenta do krajowego przemysłu obronnego. Planując współpracę obie strony zobowiązały się do wspólnego poszukiwania nowych zamówień, a PGZ SW otrzymała wyłączność na reprezentowanie OSI na polskim rynku.

Czytaj także: Niszczyciel min Mewa zakończył służbę po 52 latach

OSI Maritime Systems dostarcza odbiorcom wojskowym zaawansowane rozwiązania zintegrowanego mostka nawigacyjnego i nawigacji taktycznej od ponad 20 lat. Jest pionierem okrętowego zobrazowania mapy cyfrowej i informacji nawigacyjnej (WECDIS). Firma dostarcza systemy zintegrowanego mostka nawigacyjnego zarówno dla okrętów nawodnych, jak i podwodnych. Rozwiązania OSI zostały do tej pory zainstalowane na ponad 600 okrętach wojennych państw NATO i sojuszniczych.

Przeciwminowe Kormorany z nowej epoki

Okręty typu Kormoran zaprojektowano do stawiania, zwalczania i poszukiwania min morskich. Okręty mogę pełnić także misje rozpoznania torów wodnych, konwojowania jednostek czy prowadzenia akcji ratowniczych. Kierowanie okrętem, planowanie operacji i dowodzenie morską misją, nie odbywa się na mostku. Jednostką steruje tzw. bojowe centrum informacji, gdzie spływają wszelkie sygnały i dane z systemów rozpoznania i informatycznej sieci wsparcia dowodzenia.

Czytaj także: ORP Ślązak wcielony do służby

W swoich misjach najnowsze polskie niszczyciele min, budowane ze stali amagnetycznej przez rodzime konsorcjum, wykorzystują oryginalny system dowodzenia i zarządzania walką SCOT. Rozwiązanie autorstwa gdyńskiego Centrum Techniki Morskiej przewidujący użycie m.in. podwodnych robotów i inteligentnych ładunków przeciwminowych.

Spółka jest potentatem w zakresie dostaw okrętowych systemów nawigacyjnych i taktycznych.  Urządzenia zapewniające „zintegrowane zarządzanie mostkiem”, wyprodukowane w zakładach w Burnaby w Kolumbii Brytyjskiej, trafiły już do 20 krajów.

Czytaj także: Wodowanie ORP Albatros

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości