Wodowanie fregaty nowego typu dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony

W stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyła się uroczystość wodowania i chrztu fregaty Mogami (FFM 1). Jest to prototypowa jednostka typu 30FFM budowana dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony.

Publikacja: 08.03.2021 16:20

Wodowanie fregaty Mogami nowego typu 30FFM w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki. Fot./Ja

Wodowanie fregaty Mogami nowego typu 30FFM w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki. Fot./Japońskie Morskie Siły Samoobrony.

Foto: Wodowanie fregaty Mogami nowego typu 30FFM w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki. Fot./Japońskie Morskie Siły Samoobrony.

Pomimo faktu, że Mogami to prototyp serii, jest drugą zwodowaną jednostką tego typu. 19 listopada 2020 r. w stoczni koncernu Mitsui w Tamano spuszczono na wodę bliźniaczą Kumano (FFM 2). Opóźnienie budowy Mogami, której położenie stępki miało miejsce 29 października 2019 r., spowodowały czynniki techniczne.

Budowa fregat typu 30FFM to obecnie jeden z priorytetów modernizacyjnych Japońskich Morskich Sił Samoobrony. W ramach pierwszej transzy, zamówionej w 2018 r., Ministerstwo Obrony Japonii zamówiło osiem jednostek. Budowa drugiej pary rozpoczęła się 15 lipca 2020 r. w stoczni Mitsubishi w Nagasaki.

Czytaj także: Japonia szuka partnerów do budowy nowego myśliwca

W ramach budżetu na rok 2021 (który zacznie obowiązywać od 1 kwietnia) uruchomiona zostanie budowa trzeciej pary. Przyszła FFM 5 powstanie w stoczni Mitsubishi w Nagasaki, a FFM 6 w Mitsui w Tamano.

Według mediów japońskich długofalowe plany zakładają budowę nawet ponad 20 takich fregat. Nowe okręty zastąpią szereg starszych jednostek takich jak:

  • niszczyciele eskorowe typu Abukuma (sześć wcielonych do służby w latach 1989-1993),
  • niszczyciele uniwersalne typu Asagiri (osiem wcielonych do służby w latach 1988-1991),
  • jednostki typu Hatsuyuki (pozostały trzy, w służbie od lat 1986-1987).

Fregaty typu Mogami

Fregaty typu 30FFM wypierają do 5500 ton przy wymiarach 132,5×16×9 m. Napęd w układzie CODOG, składający się z turbiny gazowej Rolls-Royce MT30 i dwóch silników wysokoprężnych MAN 12V28/33D, ma pozwolić na osiągnięcie prędkości maksymalnej ok. 30 węzłów.

Czytaj także: Japonia odbudowuje zdolności utracone po II Wojnie Światowej

Zestaw uzbrojenia ma objąć 127 mm armatę automatyczną Mk 45 Mod 4 L/62, dwa zdalnie sterowane stanowiska z 12,7 mm wkm, wyrzutnię Mk 49 systemu rakietowego RAM, dwie wyrzutnie kierowanych pocisków przeciwokrętowych typu 17 (cztery pojemniki transporowo-startowe). Do walki z okrętami podwodnymi otrzymają one dwie trójrurowe wyrzutnie HOS-303 do 324 mm torped POP. Na razie, ze względów budżetowych, zrezygnowano z montażu na pierwszych dwóch jednostkach pionowych wyrzutni uniwersalnych Lockheed Martin Mk 41 VLS (przewidziano po dwa moduły).

W rufowej części kadłuba zlokalizowano hangar wraz z lądowiskiem do średniego śmigłowca pokładowego. Obecnie Japońskie Morskie Siły Samoobrony eksploatują licencyjne wiropłaty Lockheed Martin/Sikorsky SH-60K/J Seahawk.

Czytaj także: Japonia wprowadziła nowy okręt podwodny

Ponadto fregaty mają otrzymać również system walki minowej, obejmujący bezzałogowe pojazdy nawodne i podwodne.

Rząd Japonii, wdrażając politykę eksportu broni, proponuje fregaty typu 30FFM potencjalnym odbiorcom zagranicznym. 5 listopada 2020 r. media indonezyjskie poinformowały, że władze Japonii złożyły wstępną ofertę sprzedaży czterech fregat. Oferta obejmuje także opcję na cztery kolejne, które mogłyby powstać na licencji w lokalnych stoczniach.

Pomimo faktu, że Mogami to prototyp serii, jest drugą zwodowaną jednostką tego typu. 19 listopada 2020 r. w stoczni koncernu Mitsui w Tamano spuszczono na wodę bliźniaczą Kumano (FFM 2). Opóźnienie budowy Mogami, której położenie stępki miało miejsce 29 października 2019 r., spowodowały czynniki techniczne.

Budowa fregat typu 30FFM to obecnie jeden z priorytetów modernizacyjnych Japońskich Morskich Sił Samoobrony. W ramach pierwszej transzy, zamówionej w 2018 r., Ministerstwo Obrony Japonii zamówiło osiem jednostek. Budowa drugiej pary rozpoczęła się 15 lipca 2020 r. w stoczni Mitsubishi w Nagasaki.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego