Amerykanie pracują nad nowym myśliwcem. Zastąpi F-16

F-16C/D eksploatowane przez US Air Force. Fot./USAF
F-16C/D eksploatowane przez US Air Force. Fot./USAF
Jak się okazuje, F-16C/D eksploatowane przez US Air Force miałyby zostać zastąpione przez nową konstrukcję, nie tak zaawansowaną i o niższych kosztach zakupu oraz eksploatacji niż F-35A. Fot./USAF

Przedstawiciele US Air Force poinformowali, że planują zamówienie nowego wielozadaniowego samolotu bojowego. Zastąpi większość obecnie eksploatowanych maszyn Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon.

Informacja ta jest komentowana jako próba odstąpienia od deklarowanej wcześniej wielkości zakupów maszyn 5. generacji Lockheed Martin F-35A Lightning II. Tylko dla US Air Force planowano zamówienie 1853 egzemplarzy.

Czytaj także: Poseł pyta o modernizację samolotów F-16 Jastrząb

Budowa nowego, tańszego w zakupie i eksploatacji samolotu generacji 4+/5-, który zastąpiłby ok. 1000 F-16C/D miałaby szereg zalet operacyjnych. Samolot byłby tańszą oraz prostszą alternatywą dla zaawansowanych i drogich w eksploatacji F-22A Raptor oraz F-35A Lightning II. Jednocześnie jest to kolejny sygnał odejścia od wcześniejszej koncepcji dążenia do dysponowania podstawowymi samolotami bojowymi wyłącznie 5. generacji. Pierwszym precedensem był zakup samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Advanced Eagle jako następcy F-15C/D.

W ostatnich tygodniach w Stanach Zjednoczonych pojawiły się sugestie, że Departament Obrony planuje zakup fabrycznie nowych F-16 Block 70/72. Ostatecznie analizy specjalistów Departamentu Obrony wskazały, że nie jest to do końca opłacalne. Obecnie znajdujące się w eksploatacji samoloty F-16C/D są systematycznie modernizowane w oparciu o dostępne technologie do standardu V. Jest to jeden z koni roboczych US Air Force, pełniąc zadania operacyjne w różnych częściach świata. Maszyna odpowiada także za zabezpieczenie przestrzeni powietrznej Stanów Zjednoczonych.

Czytaj także: Świdwin bazą polskich F-35A?

Zdaniem przedstawicieli US Air Force, zastosowanie nowych rozwiązań w projektowaniu i dziś dostępnych zaawansowanych technologii produkcji może znacznie przyspieszyć proces rozwoju następcy F-16. Jako przykład wskazuje się m.in. odrzutowy samolot szkolenia zaawansowanego Boeing/Saab T-7A Red Hawk. Szczegóły dotyczące programu następcy F-16C/D poznamy w 2023 r., kiedy zakończą się szczegółowe analizy prowadzone przez Departament Obrony.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Kormorany droższe i w późniejszym terminie

Inspektorat Uzbrojenia podpisał aneks do umowy z 27 grudnia 2017 r. na dostawę dwóch ...

Lockheed będzie mógł dostarczyć więcej pocisków JAGM

Koncern Lockheed Martin podpisał umowę dotyczących rozbudowy zdolności produkcyjnych kierowanych pocisków do zwalczania celów ...

Ameryka sprzeda Polsce supermyśliwce

Najnowsze amerykańskie wielozadaniowe samoloty 5 generacji F-35 w naszym zasięgu? Wszystko wskazuje na to, ...