Europa buduje nowe korwety

Naviris czeka na szczegółowe wymagania techniczne od flot państw uczestników EPC, aby przygotować projekty wariantowe, uwzględniające możliwie najdalej idącą unifikację. Rys./PESCO.

Spółka Naviris i hiszpańska państwowa grupa stoczniowa Navantia zawarły porozumienie (MoU, Memorandum of Understanding) o rozszerzeniu współpracy przemysłowej w ramach programu European Patrol Corvette (EPC).

Mowa o projekcie europejskiej korwety patrolowej, najważniejszej obecnie inicjatywy morskiej realizowanej w ramach projektu Stałej Współpracy Strukturalnej Unii Europejskiej.

Naviris jest spółką joint venture 50/50 utworzoną przez włoską firmę stoczniową Fincantieri i jej francuskiego odpowiednika Naval Group. Program europejskiej korwety patrolowej EPC realizuje Francja, Grecja, Hiszpania, Portugalia i Włochy (kraj koordynujący) w ramach PESCO. EPC ruszył w czerwcu 2019 r. wraz z podpisaniem MoU pomiędzy Francją i Włochami.

Czytaj także: Pierwsza izraelska korweta rozpoczęła próby

Korweta EPC będzie innowacyjnym, niedrogim, interoperacyjnym i łatwym do adaptacji okrętem. Projekt będzie spełniał wymagania misji przewidywanych do wykonywania do połowy XXI wieku. Oznacza to, że jednostki te mają być zdolne do prowadzenia zróżnicowanych misji. Głównym celem będzie wzmacnianie morskiej świadomości sytuacyjnej, przewagi nawodnej i projekcji siły. Szczególnie w kontekście rządowych działań w czasie pokoju, takich jak przeciwdziałanie piractwu i przemytowi. Mowa także o akcjach poświęconych pomocy humanitarnej, kontroli migracji i mających na celu zapewnienie swobody żeglugi.

Narodowe odmiany EPC

Jak to już niejednokrotnie bywało w europejskich programach obronnych, powstanie kilka odmian „narodowych” EPC. Patrolowa dla Italii i Hiszpanii, patrolowa zwiększonego zasięgu dla Francji i szybsza oraz silniej uzbrojona dla Grecji. Z tego powodu platforma ma cechować się konstrukcją modułową, dającą się adaptować pod względem systemu walki i napędu.

Czytaj także: Rosyjska korweta zderzyła się ze statkiem handlowym

Wymagania projektowe do tych okrętów, z wyraźnym akcentem na ujednolicenie rozwiązań i modułowości w celu dostosowania do wymagań krajowych, spodziewane są od poszczególnych flot w tym roku. Projekt EPC ma powstać w Naviris i być przedstawiony do akceptacji również w tym roku. Chodzi o to, aby uzyskać finansowanie m.in. ze środków Europejskiego Funduszu Obronnego (EDF, European Defence Fund).

Na podstawie dotychczasowych informacji wiadomo, że chodzi o korwety o długości ok. 100 m i wyporności 3000 ton. Napęd spalinowo-elektryczny CODLAD ma zapewnić prędkość 24 w.

Wersja włoska, hiszpańska, francuska i grecka

W przypadku wersji włoskiej i hiszpańskiej będą to okręty z sensorami oraz uzbrojeniem zoptymalizowanym do zwalczania celów powierzchniowych i powietrznych (obrona punktowa) oraz w ograniczonym zakresie podwodnych. Odmiana francuska ma mieć przy tym zwiększony zasięg rzędu 8000-10 000 Mm. Grecy będą zapewne oczekiwali większej prędkości, co wymusi zmianę układu napędowego na spalinowy CODAD, pozwalający rozwinąć 28 w.

Włosi chcą zastąpić patrolowce typów Comandanti i Costellazioni ośmioma EPC, z których pierwszy miałby wejść służby w 2027 r. Sześć jednostek francuskich będzie zastępować w departamentach zamorskich typ Floréal od 2030 r. Elastyczność konstrukcji ma też na celu ułatwienie jej konwersji do potrzeb klientów eksportowych.

Czytaj także: Czwarta egipska korweta Gowind zwodowana

W ramach PESCO 25 państw UE prowadzi 47 projektów współpracy wojskowej i przemysłowo-obronnej. Polska uczestniczy w dziewięciu z nich i prowadzi jeden – wspólnie z Węgrami tworzy medyczne centrum szkoleniowe dla żołnierzy sił specjalnych w ramach Wojskowego Centrum Kształcenia Medycznego w Łodzi. Niestety, nie jest zainteresowana wspólnym, europejskim programem korwety. Prowadzimy za to fazę analityczno-koncepcyjną w programie Miecznik. Jej efektem było wypracowanie rekomendacji przez Inspektorat Uzbrojenia, które zostały przesłane do MON w celu zatwierdzenia do dalszej realizacji.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

MSBS Grot. Fot./WOT

Fabryka Broni pod nową komendą

W fotelu prezesa radomskiego „Łucznika” zasiądzie Piotr Szczepański. Prawnik, specjalista od nieruchomości, a wcześniej ...

Mi-2. Fot./Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Zamieszanie wokół śmigłowcowego programu Perkoz

Inspektorat Uzbrojenia wyjaśnił wątpliwości, jakie w ostatnich dniach narastały wokół programu Perkoz, który dotyczyć ...

Siły Powietrzne szukają samolotów transportowych

Inspektorat Uzbrojenia przeprowadzi dialog techniczny, którego celem będzie zgromadzenie informacji związanych z potencjalnym zakupem ...