Kolejna partia czołgów K2 dla Wojsk Lądowych Republiki Korei

Czołg K2. Fot./Wojska Lądowe Republiki Korei
Czołg K2. Fot./Wojska Lądowe Republiki Korei
Wojska Lądowe Republiki Korei zamówiły 54 kolejne czołgi K2. Fot./Wojska Lądowe Republiki Korei.

Zarząd Programów Zakupów Obronnych (DAPA, Defense Acquisition Program Administration) Republiki Korei podpisał z koncernem Hyundai Rotem kontrakt na produkcję 54 czołgów podstawowych K2. Jego wartość wynosi 533 mld wonów (ponad 480 mln dolarów amerykańskich).

Dostawy czołgów rozplanowano do 2023 r. Umowa pozwoli na utrzymanie linii produkcyjnej czołgów K2. Obecnie trwa produkcja II partii wozów (do 2021 r.), liczącej 106 pojazdów. Pierwsza liczyła 100 sztuk. Dostawy przypadały na lata 2010-2015.

Wojska Lądowe Republiki Korei nie planują więcej zamawiać czołgów K2, choć pierwotnie zakładano, że Seul kupi ich nawet 600. Plan był taki, by całkowicie zastąpić przestarzałe wozy rodziny M48. W międzyczasie zmniejszono zapotrzebowanie do zaledwie 204 sztuk (2 partie produkcyjne), by potem zwiększyć je do 260.

Czytaj także: Analiza Radaru: K2PL – czy naprawdę umowa już wkrótce?

W listopadzie koreańskie media informowały, że III transza czołgów ma kosztować aż 2,83 bln wonów (prawie 2,55 mld dol.). Według najnowszych informacji, kwota ta dotyczyła kosztów zakupu nie tylko samych czołgów. Ta stanowi mniej niż 1/5 wartości domniemanego pakietu umów o wskazanej wartości. Pozostałe pieniądze Korea wyda na modernizację infrastruktury jednostek pancernych oraz pozyskania pakietu usług serwisowych. Części zamiennych, narzędzi, sprzętu obsługowego itd. W tej kwocie zawiera się również pakiet usług niezbędnych do utrzymania całej floty czołgów K2 przez kilka kolejnych lat.

Trzy serie czołgów K2

Poszczególne serie czołgów K2 miały różnić się między sobą przede wszystkim układem napędowym. Pierwsza seria wozów otrzymała importowany zintegrowany zespół napędowy z silnikiem MTU MT883ka501 o mocy 1103 kW/1500 KM i automatyczną przekładnią Renk HSWL 295 TM.

Druga otrzymał zaś powerpack „mieszany”, różniący się zastosowaniem silnika południowokoreańskiej firmy Doosan DV27K o mocy identycznej z jednostką napędową MTU.

Czytaj także: Czołgi K2 i Leopard 2 będą rywalizować o zamówienie Norwegii

Trzecia partia miała otrzymać czysto koreański powerpack (silnik Doosan i skrzynia biegów S&T Dynamics EST15K), lecz problemy z tą ostatnią  sprawiły, że DAPA wycofała się z pomysłu jej zakupu, zamawiając wozy trzeciej partii z napędem takim samym jak w wozach drugiej partii.

Czołg K2. Fot./Siły Zbrojne Republiki Korei.
Czołg podstawowy Hyundai Rotem K2 wszedł do uzbrojenia Sił Zbrojnych Republiki Korei w 2013 r. Obecne zamówienia opiewają na 260 takich wozów. Fot./Siły Zbrojne Republiki Korei.

Czołg K2

Czołg K2 to wóz stosunkowo lekki, 55-tonowy, uzbrojony w 120 mm armatę gładkolufową Hyundai WIA CN08 o długości lufy 55 kalibrów. Zapas amunicji do armaty wynosi 40 nabojów.

Uzbrojenie pomocnicze stanowi sprzężony z armatą 7,62 mm km (z zapasem 12000 naboi) i przeciwlotniczy 12,7 mm wkm (z zapasem 3200 naboi).

Czytaj także: „Europejski” czołg MGCS bez Polski?

Czołg rozwija prędkość do 70 km/h na utwardzonej drodze i do 50 km/h w terenie. Zasięg wynosi do 450 km. Załoga liczy trzy osoby. Koreańczycy zrezygnowali z ładowniczego na rzecz automatu ładowania z magazynem na 16 naboi. Na najbliższą przyszłość przewidywane jest rozpoczęcie programu modernizacji czołgu do standardu K2PIP (docelowo być może K2A1). Zmiany obejmą m.in. modernizację układu jezdnego (w tym instalację „inteligentnego” systemu sterującego zawieszeniem). Czołgi zyskają ponadto instalację aktywnego systemu samoobrony klasy hard-kill (KAPS) i wzmocnienie opancerzenia.

Czołg dotąd nie był eksportowany, choć wg niepotwierdzonych informacji Oman być może zamówił 76 wozów w 2018 r. – dotąd brak jednak potwierdzenia tej informacji. Ponadto wóz był oferowany jest kilku potencjalnym nabywcom, w tym Polsce i Czechom.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Pojazdy RCV-L. Fot./Pratt Miller Defense.

Dwa pojazdy-roboty RCV-L „pod choinką” US Army

Firma Pratt Miller Defense przekazała Wojskom Lądowym Stanów Zjednoczonych Ameryki ostatnie dwa prototypy bezzałogowych ...

Moździerze do naprawy

Hucie Stalowa Wola wykona usługę naprawy głównej 98 mm moździerzy M-98 eksploatowanych w Wojsku ...

Brak chętnych na serwis Procjona

3. Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa unieważniła postępowanie przetargowe dotyczącego wyboru wykonawcy prac serwisowych ...