Super Hornet startuje za pomocą rampy ski jump

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych opublikował zdjęcie wielozadaniowego samolotu bojowego Boeing F/A-18E Super Hornet wykonane w czasie, przeprowadzonych w tym roku, prób startu za pomocą rampy ski jump, w którą wyposażone są niektóre okręty lotnicze.

Publikacja: 17.12.2020 11:43

Morski wielozadaniowy samolot bojowy Boeing F/A-18E Super Hornet startuje z rampy ski jump w ośrodku

Morski wielozadaniowy samolot bojowy Boeing F/A-18E Super Hornet startuje z rampy ski jump w ośrodku doświadczalnym Patuxent River. Fot./US Navy/Eric Hildebrandt.

Foto: Morski wielozadaniowy samolot bojowy Boeing F/A-18E Super Hornet startuje z rampy ski jump w ośrodku doświadczalnym Patuxent River. Fot./US Navy/Eric Hildebrandt.

Pierwsze loty doświadczalne, wykonane w sierpniu, realizowano w ośrodku doświadczalnym lotnictwa morskiego w bazie Patuxent River w stanie Maryland. Prace są elementem działań marketingowych w Indiach, których lotnictwo morskie planuje zakup dużej partii, nawet 60, wielozadaniowych samolotów bojowych produkcji zachodniej zdolnych do operowania z pokładów lotniskowców.

Czytaj także: Indie kupią amerykański sprzęt wojskowy za miliardy dolarów

Obecnie w linii znajduje się lotniskowiec Vikramaditya. Jest to dawny rosyjski ciężki krążownik lotniczy Admirał Gorszkow, które Indie kupiły 20 stycznia 2004 r. Po przebudowie oraz modernizacji okręt wszedł do służby 16 listopada 2013 r. W budowie jest Vikrant (zamówiony w stoczni Cochin Shipyard w 2004 r.). Obecnie jednostka znajduje się na etapie prób na uwięzi. Jego grupa lotnicza ma składać się z ok. 25 wielozadaniowych samolotów bojowych. Oba wykorzystują do operacji z udziałem samolotów bojowych metodę STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery, krótki start z rampy ski jump i lądowanie z użyciem lin hamujących).

Obecnie grupa lotnicza lotniskowca Vikramaditya składa się z rosyjskich samolotów MiG-29K (do 25), których w dwóch transzach zakupiono 45. Samoloty trapią jednak problemy techniczne, które ograniczają stopień gotowości. Do tego należy doliczyć liczne wypadki. Tylko w tym roku Indie straciły dwie takie maszyny.

Poza wspomnianymi próbami, Boeing i US Navy przeprowadziły przynajmniej jeden pokaz Super Horneta dla delegacji Ministerstwa Obrony Indii. Miał on zapoznać tamtejszych decydentów z możliwościami amerykańskiej konstrukcji.

Super Hornet jest jednym z dwóch branych pod uwagę samolotów pokładowych. Konkurentem Boeinga jest Dassault z samolotem Rafale M, eksploatowanym przez francuskie lotnictwo morskie. Decyzja o wyborze dostawcy ma ponoć zapaść w pierwszej połowie 2021 r., ale w indyjskich realiach nic nie jest pewne.

Czytaj także: Indie chcą kupić prawie pół tysiąca rosyjskich czołgów

F/A-18E/F Super Hornet jest także oferowany Siłom Powietrznym Indii, które poszukują dostawcy 114 wielozadaniowych samolotów bojowych. W tym przypadku Stany Zjednoczone oferują m.in. możliwość utworzenia w Indiach linii montażu samolotów. Oferta koncernu obejmuje samoloty w najnowszej produkcyjnej konfiguracji Block III. Tylko dla US Navy zaplanowano zakup 72 maszyn tej odmiany.

Pierwsze loty doświadczalne, wykonane w sierpniu, realizowano w ośrodku doświadczalnym lotnictwa morskiego w bazie Patuxent River w stanie Maryland. Prace są elementem działań marketingowych w Indiach, których lotnictwo morskie planuje zakup dużej partii, nawet 60, wielozadaniowych samolotów bojowych produkcji zachodniej zdolnych do operowania z pokładów lotniskowców.

Czytaj także: Indie kupią amerykański sprzęt wojskowy za miliardy dolarów

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego