Pierwszy CMV-22B w jednostce operacyjnej

Do bazy lotnictwa morskiego North Island w Kalifornii przyleciał samolot transportowy pionowego startu i lądowania Bell/Boeing CMV-22B Osprey. Maszyna przeznaczona jest dla pierwszej jednostki operacyjnej US Navy – dywizjonu VRM-30.

Publikacja: 01.07.2020 09:47

Pierwszy CMV-22B po przylocie do bazy North Island, w której stacjonuje dywizjon VRM-30. Fot./US Nav

Pierwszy CMV-22B po przylocie do bazy North Island, w której stacjonuje dywizjon VRM-30. Fot./US Navy/MC2 Chelsea D. Meiller.

Foto: Pierwszy CMV-22B po przylocie do bazy North Island, w której stacjonuje dywizjon VRM-30. Fot./US Navy/MC2 Chelsea D. Meiller.

Tym samym rozpoczyna się proces dostaw maszyn tego typu. W niedalekiej przyszłości mają zastąpić obecnie eksploatowane samoloty Grumman C-2 Greyhound.

Czytaj także: Pierwszy CMV-22B przybył do Patuxent River

Według planów dywizjon ma otrzymać osiemnaście CMV-22B. Personel jednostki rozpoczął przygotowania do wdrożenia nowej konstrukcji do eksploatacji w grudniu 2018 r. Harmonogram zakłada, że we wrześniu tego roku będzie gotowy do rozpoczęcia działań operacyjnych, w tym z pokładu lotniskowców. Ma to duże znaczenie, gdyż na początku 2021 r. zaplanowano pierwszy rejs USS Carl Vinson (CVN 70) z dywizjonem wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35C Lightning II. Będzie to debiut operacyjny tej wersji F-35. Bez sprawnie działającego systemu logistycznego mogą pojawić się problemy ze wsparciem ich eksploatacji.

US Navy zamówiła dotychczas 39 spośród planowanych 44 CMV-22B Osprey. W okresie zima-wiosna producent, konsorcjum Bell/Boeing, dostarczył dwa egzemplarze, które trafiły do ośrodka badawczo-rozwojowego w Patuxent River.

Czytaj także: Oblot CMV-22B

Samoloty Bell/Boeing CMV-22B Osprey są wersją V-22 dostosowaną do wymagań US Navy. Zmiany objęły m.in. montaż dodatkowych zbiorników paliwa w kadłubie i płacie oraz rozbudowę środków łączności. Głównym ich zadaniem będą loty transportowe pomiędzy lotniskowcami i bazami na lądzie. Dzięki samolotom transportowym bazującym na okrętach można przerzucać ludzi, pocztę i ważne ładunki. W przypadku CMV-22B kluczowa dla decyzji o ich zakupie była możliwość transportu przez samolot modułów silnika F135-PW-100, który stanowi napęd samolotów Lockheed Martin F-35C.

Tym samym rozpoczyna się proces dostaw maszyn tego typu. W niedalekiej przyszłości mają zastąpić obecnie eksploatowane samoloty Grumman C-2 Greyhound.

Czytaj także: Pierwszy CMV-22B przybył do Patuxent River

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego