Przyszły Mitsubishi F-3 bez zagranicznego wsparcia?

Japońskie media, powołując się na nieoficjalne źródła rządowe, poinformowały, że władze Japonii chcą samodzielnie opracować wielozadaniowy samolot bojowy 5. generacji.

Publikacja: 01.04.2020 10:01

Jedna z wizji samolotu wielozadaniowego 5. generacji F-3. Rys./Ministerstwo Obrony Japonii.

Jedna z wizji samolotu wielozadaniowego 5. generacji F-3. Rys./Ministerstwo Obrony Japonii.

Foto: Jedna z wizji samolotu wielozadaniowego 5. generacji F-3. Rys./Ministerstwo Obrony Japonii.

Maszyna zastąpi w Japońskich Powietrznych Siłach Samoobrony obecnie eksploatowane Mitsubishi F-2 i wesprzeć amerykańskie maszyny Lockheed Martin F-35.

Decyzja to wynik analiz ofert, które złożyły zagraniczne podmioty zaproszone do współudziału w programie budowy samolotu, roboczo określanego jako F-3. Według mediów oferty koncernów BAE Systems, Boeing i Lockheed Martin nie spełniły oczekiwań strony japońskiej. To zaś oznacza, że głównym realizatorem programu pozostanie koncern Mitsubishi Heavy Industries. Opracowanie samolotu bojowego nowej generacji może kosztować Tokio nawet 40 mld dol.

Czytaj także: Japonia odbudowuje zdolności utracone po II Wojnie Światowej

Japońskie Powietrzne Siły Samoobrony eksploatują obecnie cztery typy wielozadaniowych samolotów bojowych. Są to:

  • Lockheed Martin F-35A Lightning II (12 dostarczonych spośród 147 zamówionych A i B),
  • Boeing F-15J/DJ Eagle (ok. 200 w linii, montowane na licencji w Japonii, a według obecnych planów połowa floty ma przejść proces gruntownej modernizacji i wydłużenia eksploatacji),
  • McDonnel Douglas F-4EJ Phantom II (ok. 30 w linii, wycofanie z jednostki bojowej zaplanowane na 2021 r.)
  • Mitsubishi F-2A/B (ok. 75 w służbie, zaprojektowany z udziałem koncernu Lockheed Martin na bazie F-16).

Przyszły F-3 ma zastąpić tę ostatnią konstrukcję. Z całą pewnością Japończycy będą chcieli wykorzystać w programie doświadczenia zdobyte przy okazji prac nad demonstratorem technologii Mitsubishi X-2 Shinshin, który został oblatany w kwietniu 2016 r.

Czytaj także: Japonia wprowadziła nowy okręt podwodny

Maszyna zastąpi w Japońskich Powietrznych Siłach Samoobrony obecnie eksploatowane Mitsubishi F-2 i wesprzeć amerykańskie maszyny Lockheed Martin F-35.

Decyzja to wynik analiz ofert, które złożyły zagraniczne podmioty zaproszone do współudziału w programie budowy samolotu, roboczo określanego jako F-3. Według mediów oferty koncernów BAE Systems, Boeing i Lockheed Martin nie spełniły oczekiwań strony japońskiej. To zaś oznacza, że głównym realizatorem programu pozostanie koncern Mitsubishi Heavy Industries. Opracowanie samolotu bojowego nowej generacji może kosztować Tokio nawet 40 mld dol.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego