Airbus Helicopters w czołówce śmigłowcowego biznesu

Śmigłowce Airbusa utrzymały dominującą pozycję na rynku sprzedaży wiropłatów cywilnych i maszyn przeznaczonych dla służb porządku publicznego.

Publikacja: 15.02.2020 12:40

Cztery śmigłowce cywilnej wersji H160 w locie. Fot./Airbus.

Cztery śmigłowce cywilnej wersji H160 w locie. Fot./Airbus.

Foto: Cztery śmigłowce cywilnej wersji H160 w locie. Fot./Airbus.

Firma dostarczyła klientom 332 śmigłowców, w tym tysięczną  Super Pumę, utrzymując w ten sposób wiodącą pozycję z 54 proc. udziałem w globalnym rynku .

W zeszłym roku koncern z Marignane zdobył zamówienia na 369 śmigłowców  brutto (310 zamówień netto), co w połączeniu ze spodziewanymi  przychodami za wsparcie techniczne  i usługi , pozwoli osiągnąć łączną wartość na poziomie  ponad 7 mld euro.

Serwisowa ekspansja na wojskowym rynku

Airbus Helicopters  poinformował w piątek że cywilne śmigłowce H125 i H145 w  świetle najnowszych zamówień pozostają najlepiej sprzedającymi się wiropłatami na rynku. To one  zdobyły odpowiednio 130 i 91 zamówień w 2019 roku.

Zarząd  AH chwali się , że firma  umocniła również swoją pozycję na rynku wojskowym dzięki udanej ekspansji międzynarodowej . Przyczyniły się do tego sukcesy w sprzedaży 23  maszyn NH90 dla Hiszpanii i 25 wielozadaniowych H225M, głównie na Węgry i do Indonezji.

W 2019 roku Airbus Helicopters wprowadzał  nowe umowy przewidujące zmienione zasady udzielania globalnego wsparcia na rynku wojskowym, w tym kluczową umowę wsparcia dla  floty NH90 służącej w armii niemieckiej. Wprowadzano nowe procedury  serwisowe obejmujące kontrakty dotyczące Tigerów, Cougarów i Caracali we Francji, udało się także  uzgodnić pięcioletnie przedłużenie kontraktu wsparcia eksploatacji śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego (ARH) Tiger dla armii australijskiej.

Równolegle także na rynku cywilnym kolejnych 250 śmigłowców zostało objętych firmowymi , globalnymi umowami wsparcia HCare.

Skuteczna strategia: modernizacje i rozwój

– Równowaga między naszymi różnymi źródłami przychodów w tym zwiększony udział w dziedzinie wsparcia i usług oraz nowe zamówienia w w sektorze wojskowym w 2019 roku dowodzą, że nasz model biznesowy jest solidny i pozwala nam utrzymać pozycję światowego lidera na wymagającym rynku cywilnym i służb porządku publicznego – podsumował Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters.

Airbus Helicopters nadal inwestuje w rozwój swoich produktów. Przykładem jest nowa wersja z wirnikiem pięciołopatowym dobrze sprzedającego się lekkiego śmigłowca dwusilnikowego H145, która zostanie certyfikowana w tym roku.  Także model H125 będzie oferowany klientom z silnikiem o większej mocy, który pozwoli zwiększyć udźwig maszyny o 190 kg. H135 dysponuje już teraz możliwościami zwiększania masy brutto, która zapewnia użytkownikom dodatkową ładowność wynoszącą 120 kg.

H160 wkrótce w handlowej ofercie

Najnowszy  wiropłat Airbus Helicopters- H160, którego konkurencyjność wiąże się ze zmniejszonym zużyciem paliwa i uproszczonym ekosystemem obsługi technicznej wkrótce zostanie certyfikowany. Śmigłowiec ten – jak zapewnia producent  – dzięki nowatorskim rozwiązaniom dotyczącym wspomagania pilotażu i automatycznym funkcjom Helionix, a także zabezpieczeniom przed przekroczeniem parametrów lotu  zagwarantuje przyszłym użytkownikom  wyjątkowe standardy  bezpieczeństwa.

Firma z Marignane ruszyła właśnie z kampanią promowania militarnej wersji H160 na wojskowym rynku. Pomaga w tym m.in. , prezentowana  potencjalnym klientom pełnoskalowa makieta. Francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych już ogłosiło początek programu pozyskania wspólnego lekkiego śmigłowca, na potrzeby którego wybrano model H160M. Powinno to umożliwić realizację pierwszej dostawy tego wiropłata  do 2026 roku.

Przyszłość technologii bezzałogowych

W 2019 roku Airbus Helicopters kontynuował najważniejsze  programy badawczo rozwojowe.  Odnotowano znaczny postęp  w rozwijaniu przyszłościowych, autonomicznych konstrukcji, w tym elektrycznych i hybrydowych napędów, doskonalszych systemów łączności , które umożliwią opracowanie kolejnej generacji statków powietrznych pionowego startu i lądowania (VTOL). W pełni elektryczny demonstrator  autonomicznej, zdalnie sterowanej  powietrznej taksówki CityAirbus wykonał już pierwszy lot, podobnie jak prototyp bezzałogowego statku powietrznego VSR700, zaprojektowanego do zastosowań wojskowych.

W 2018 r. Grupa Airbus uzyskała przychody w wysokości 64 miliardów euro zatrudniając ok. 134 tys. pracowników. Europejski lotniczy gigant oferuje pełną gamę samolotów komunikacyjnych. Airbus jest również europejskim liderem produkcji samolotów do tankowania w powietrzu, bojowych, transportowych a także wiodącym producentem systemów kosmicznych.

Firma dostarczyła klientom 332 śmigłowców, w tym tysięczną  Super Pumę, utrzymując w ten sposób wiodącą pozycję z 54 proc. udziałem w globalnym rynku .

W zeszłym roku koncern z Marignane zdobył zamówienia na 369 śmigłowców  brutto (310 zamówień netto), co w połączeniu ze spodziewanymi  przychodami za wsparcie techniczne  i usługi , pozwoli osiągnąć łączną wartość na poziomie  ponad 7 mld euro.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego