Amerykańskie Oriony kończą służbę

Należące do US Navy samoloty patrolowe Lockheed Martin P-3C Orion zakończyły ostatnią turę operacyjną.

Publikacja: 24.10.2019 14:32

Ostatni P-3C Orion dywizjonu VP-40 po wylądowaniu w bazie Whidbey Island. Powrót tej maszyny z misji

Ostatni P-3C Orion dywizjonu VP-40 po wylądowaniu w bazie Whidbey Island. Powrót tej maszyny z misji poza terytorium Stanów Zjednoczonych był ostatnim lotem maszyny tej wersji w US Navy. Fot./US Navy.

Foto: Ostatni P-3C Orion dywizjonu VP-40 po wylądowaniu w bazie Whidbey Island. Powrót tej maszyny z misji poza terytorium Stanów Zjednoczonych był ostatnim lotem maszyny tej wersji w US Navy. Fot./US Navy.

Ostatni lot do macierzystej bazy wykonały samoloty dywizjonu VP-40 „Fighting Marlins”, stacjonującej w bazie Whidbey Island w stanie Waszyngton. Przez pół roku maszyny operowały poza granicami kraju. Tym samym zakończyło się aktywne wykorzystanie Orionów. Przez lata maszyny były podstawowym typem samolotu patrolowego bazowania lądowego. Służbę pełniły przez niemal 60 lat. Pierwsze maszyny wersji P-3A trafiły do jednostek w 1962 r.

Czytaj także: Używane Oriony dla Argentyny

Obecnie ich zadania przejął następca, Boeing P-8A Poseidon. VP-40 będzie ostatnim, dwunastym dywizjonem patrolowym US Navy, który otrzyma Poseidony.

W służbie US Navy pozostaną specjalistyczne warianty Orionów. Mowa m.in. o maszynach rozpoznania elektronicznego EP-3E. Dodatkowo część maszyn nadal stanowić będzie etatowe wyposażenie jednostek rezerwowych. Obecnie na składowisku AMARG znajduje się ponad 160 maszyn tej rodziny, które są także atrakcyjnym towarem eksportowym. W ostatnich tygodniach na zakup kilku z nich zdecydowała się Argentyna.

Czytaj także: Pierwszy Poseidon dla RAF gotowy

Poza Stanami Zjednoczonymi P-3 Orion trafiły do kilkunastu państw świata. Lista użytkowników eksportowych obejmuje: Argentynę, Australię (zastępowane przez P-8A Poseidon), Brazylię, Chile, Kanadę, Niemcy, Grecję, Iran, Japonię (zastępowane przez Kawasaki P-1), Nową Zelandię (zostaną zastąpione przez P-8A Poseidon), Norwegię (zostaną zastąpione przez P-8A Poseidon), Pakistan, Republikę Korei (mają być zastąpione przez P-8A), Tajwan czy Hiszpanię.

Ostatni lot do macierzystej bazy wykonały samoloty dywizjonu VP-40 „Fighting Marlins”, stacjonującej w bazie Whidbey Island w stanie Waszyngton. Przez pół roku maszyny operowały poza granicami kraju. Tym samym zakończyło się aktywne wykorzystanie Orionów. Przez lata maszyny były podstawowym typem samolotu patrolowego bazowania lądowego. Służbę pełniły przez niemal 60 lat. Pierwsze maszyny wersji P-3A trafiły do jednostek w 1962 r.

Czytaj także: Używane Oriony dla Argentyny

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego