Deutsche Marine wspiera Norwegię w ochronie infrastruktury krytycznej

Bundeswehra ogłosiła, że Marynarka Wojenna Republiki Federalnej Niemiec wydzieliła swoje okręty do wsparcia Królestwa Norwegii w ochronie morskiej infrastruktury krytycznej, takiej jak: platformy wiertnicze, podwodne rurociągi czy też kable podwodne zarówno te przesyłające energię elektryczną, jak i światłowody transmitujące dane.

Publikacja: 07.11.2022 20:22

Fregata Rheinland-Pfalz (F225) w towarzystwie okrętu zaopatrzeniowego okręt wsparcia logistycznego B

Fregata Rheinland-Pfalz (F225) w towarzystwie okrętu zaopatrzeniowego okręt wsparcia logistycznego Berlin (A 1411) na norweskich wodach.

Foto: Bundeswehr

O konieczności wzmocnienia ich ochrony rząd w Oslo zdecydował już 28 sierpnia. Strona niemiecka zgłosiła także gotowość do podobnego wsparcia Królestwa Szwecji i Królestwa Danii, o ile państwa te wyrażą taką potrzebę. Gest ten nie jest całkowicie bezinteresowny, należy bowiem pamiętać, że Norwegia jest obecnie największym europejskim producentem gazu i ropy naftowej, dysponuje ponad 90 platformami wiertniczymi oraz eksploatuje jedną z najbardziej rozwiniętych sieci rurociągów na świecie, których długość przekracza 9000 km, a które łączą platformy z rafineriami lądowymi oraz tłoczą urobek zarówno do Unii Europejskiej, jak i Wielkiej Brytanii. Do tego jej niezwykle długa i skomplikowana linia brzegowa nie ułatwia ochrony kraju.

Po incydentach na gazociągach Nord-Stream 1 i Nord-Stream 2 niemiecka marynarka wojenna realizuje zobowiązanie kanclerza Olafa Scholza do wsparcia Norwegii, Danii i Szwecji w ochronie krytycznej infrastruktury morskiej.

Siły Sjøforsvaret też nie są zbyt liczne, a do tego zostały poważnie uszczuplone utratą jednej z pięciu fregat typu Fridtjof Nansen (Helge Ingstad F 313, która została pocięta na złom po podniesieniu z dna po kolizji z tankowcem Sola TS 13 sierpnia 2018 r.). Obecnie do ochrony morskiej infrastruktury krytycznej Norwegia może wydzielić cztery fregaty wspomnianego typu i sześć poduszkowców skegowych typu Skjold. Swoje siły wydelegować może także norweska Straż Wybrzeża (Kystvakten), która dysponuje ośmioma pełnomorskimi jednostkami o wyporności od 3100 do 6375 ton, a także pięcioma mniejszymi o wyporności 675 ton.

Deutsche Marine dysponuje silną flotyllą okrętów nawodnych zdolnych do długotrwałego przebywania w rejonie zainteresowania. Należy do niej 13 fregat rakietowych czterech typów: Bremen (F122, jedna jednostka), Brandenburg (F123, cztery), Sachsen (F124, cztery) i najnowsze Baden-Württemberg (F125, cztery).

Co warto wspomnieć, ostatni z wymienionych typów to nie tylko najnowsze, ale zarazem i największe okręty obecnie eksploatowane przez Niemcy. Są one także oficjalnie klasyfikowane są jako fregaty ekspedycyjne i doskonale nadają się m.in. do tego typu zadań. Nie może zatem dziwić fakt, że okrętem flagowym wydzielonego zespołu jest fregata Rheinland-Pfalz (F225) wspomnianego powyżej typu F125. Okręt ten to czwarta i ostatnia jednostka serii, na której banderę podniesiono 13 lipca bieżącego roku. Pozostałe okręty to dwie fregaty typu Brandenburg tj. Mecklenburg-Vorpommern (F218) i Schleswig-Holstein (F216). Ich działanie zabezpiecza okręt wsparcia logistycznego Berlin (A 1411) typu 702 Berlin.

Pod wieczór 4 listopada cały ten zespół manewrował jeszcze na północ od półwyspu Skagen na wodach Skagerraku. Dodatkowo wydzielono samolot patrolowy (ZOP) P-3C Orion, który ma wykonywać regularne loty patrolowe.

O konieczności wzmocnienia ich ochrony rząd w Oslo zdecydował już 28 sierpnia. Strona niemiecka zgłosiła także gotowość do podobnego wsparcia Królestwa Szwecji i Królestwa Danii, o ile państwa te wyrażą taką potrzebę. Gest ten nie jest całkowicie bezinteresowny, należy bowiem pamiętać, że Norwegia jest obecnie największym europejskim producentem gazu i ropy naftowej, dysponuje ponad 90 platformami wiertniczymi oraz eksploatuje jedną z najbardziej rozwiniętych sieci rurociągów na świecie, których długość przekracza 9000 km, a które łączą platformy z rafineriami lądowymi oraz tłoczą urobek zarówno do Unii Europejskiej, jak i Wielkiej Brytanii. Do tego jej niezwykle długa i skomplikowana linia brzegowa nie ułatwia ochrony kraju.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego