Aktualizacja: 13.03.2025 11:12 Publikacja: 05.09.2022 13:58
Do końca roku Czechy staną się, po Polsce, Austrii i Węgrzech, a równolegle ze Słowacją, użytkownikiem czołgów Leopard 2A4 z nadwyżek Bundeswehry i zasobów niemieckiego przemysłu.
Foto: Ministerstwo Obrony Węgier
Czechy mają otrzymać 14 wozów Leopard 2A4 i jeden wóz zabezpieczenia technicznego (zapewne Bergepanzer 2). Pojazdy te Berlin przekazać ma w ramach mechanizmu tzw. pierścienia wymiany (niem. Ringtausch). Według Fiali, pierwsze czołgi mają pojawić się w Czechach jeszcze przed końcem 2022 r., zaś ów „konkretny krok we współpracy wojskowej" ma być jedynie wstępem do dalszej kooperacji. Może to być nawiązanie do zapowiedzi z maja br., zgodnie z którymi Republika Czeska miała rozpocząć z Krauss-Maffei Wegmann (współproducent Leoparda 2) negocjacje dotyczące zakupu 40 (wg niektórych źródeł nawet ponad 50) nowych Leopardów 2A7 za kwotę między 607,5 a 810 mln euro. Co ciekawe, wówczas deklarowano, że rozpoczęcie negocjacji w sprawie zakupu nowych czołgów, czy nawet przejęcie niemieckich Leopardów 2A4, niekoniecznie musi oznaczać, że Czechy rzeczywiście kupią nowe Leopardy 2A7. W obecnej sytuacji wydaje się jednak, że zakup Leopardów 2A7 (zapewne w podwariancie V) dla 73. batalionu czołgów 7. Brygady Zmechanizowanej jest tylko kwestią czasu.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, zatwierdził umowę ramową na dostawy nowych pojazdów dla Wojska Polskiego.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, poinformował, że Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła projekt cięższego niż bwp Borsuk wozu.
MON zamawia w HSW ponad tysiąc nowych bojowych wozów piechoty Borsuk. Skonstruowane w kraju, uzbrojone i wyposażone w zaawansowaną elektronikę zwiastują w armii rewolucję.
Rząd zdecydował o znaczącym podniesieniu potencjału artyleryjskiej zbrojowni HSW. Premier Morawiecki zapowiedział dokapitalizowanie huty i innych zbrojeniowych firm z Podkarpacia.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, podpisał aneks do umowy na dostawy kolejnej partii karabinków MSBS Grot.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Trwają targi dotyczące tego, gdzie zostanie wydane 150 mld euro ze specjalnego funduszu UE na zbrojenie. Komisja Europejska jest za ograniczeniem dostępu dla spółek z USA. Jeśli do tego dojdzie, Polska na tym raczej nie ucierpi.
Od 5 kwietnia ruszą jednodniowe szkolenia wojskowe dla chętnych w ramach programu „Trenuj z wojskiem”. Jednak premier Donald Tusk stawia przed armią bardziej poważne zadania, mają zwiększyć liczbę osób naprawdę przygotowanych do walki.
Resort obrony będzie kontynuował programy szkoleniowe dla ochotników, które powstały już kilka lat temu, kiedy ministrem obrony narodowej był Mariusz Błaszczak.
Na co UE czekała cztery lata? Czy potrzebujemy Trumpa, żeby bronić interesów, które już widzieliśmy wcześniej? UE widzi okazje i czeka, jak śpiąca królewna, budzona pocałunkiem królewicza ze sztuczną opalenizną.
Szef działu wojskowego i kosmicznego Airbusa Michael Schoellhorn apeluje w wywiadzie o unikanie kupowania sprzętu wojskowego w USA.
Premier Donald Tusk zapowiada zwiększenie wydatków na wojsko i powszechne szkolenia wojskowe. Ukraina chce zaproponować Rosji częściowe zawieszenie broni, licząc na wznowienie dostaw amunicji i wsparcia wywiadowczego z USA. Tymczasem Chiny nakładają wysokie cła odwetowe na Kanadę, a Ottawa liczy na porozumienie z Waszyngtonem w sprawie polityki handlowej wobec Pekinu.
Państwo, gdzie produkowane jest uzbrojenie, ma co najmniej pośredni wpływ na sposób jego wykorzystania przez inne armie. Dotyczy to m.in. systemu Patriot czy pocisków lotniczych, które Wojsko Polskie kupiło w USA.
Rządy zachodnioeuropejskie mocno oszczędzały w ostatnich dekadach na wojsku i dopuściły się olbrzymich zaniedbań. Ich nadrobienie będzie wymagało wielu lat i setek miliardów euro.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas