Wszystkie maszyny były wcześniej eksploatowane przez francuskie Armée de l'air et de l'espace. Samoloty przeleciały bezpośrednio z Istres we Francji, gdzie szkoliło się na nich pierwszych ośmiu greckich pilotów. W trakcie lotu dostawczego maszyny zaprezentowały się w szyku nad stolicą kraju Atenami, w tym w przelocie nad Akropolem.

Zakup nowych myśliwców został ogłoszony 12 września 2020 r. przez premiera Grecji i potwierdzony tego samego dnia przez francuskiego producenta. Podpisany w styczniu 2021 r. kontrakt o wartości 2,3 miliarda EUR (w tym 1,7 mld za samoloty) dotyczył zakupu 18 maszyn reprezentujących standard F3R, 12 używanych i sześciu fabrycznie nowych. Cztery samoloty będą dwumiejscowe, pozostałych 14 jednomiejscowych.

Czytaj więcej

Grecja usprawnia swoje F-16

We wrześniu 2021 r. poinformowano o zwiększeniu zamówienia o kolejnych sześć egzemplarzy, a zatem docelowo będzie ich 24. Formalna umowa ich zakupu ma zostać podpisana w najbliższych miesiącach. Oficjalne przekazanie pierwszego Rafale z niebiesko-biało-niebieskimi kokardami Polemikí Aeroporía odbyło się w Istres 21 lipca 2021 r.

Dzięki przejęciu używanych maszyn od francuskiego lotnictwa, udało się znacznie przyspieszyć wprowadzenie do służby samolotów nowego typu. Co prawda umowę podpisano w styczniu 2021 r., ale prace nad przygotowaniem egzemplarzy przeznaczonych dla Grecji rozpoczęły się ponad dwa miesiące wcześniej. Dział techniczny bazy BA113 w Saint-Dizier poświęcił na nie w przypadku pierwszej maszyny ok.1000 roboczogodzin w ciągu 45 dni. Zdemontowano z niej wyposażenie wykorzystywane wyłącznie przez lotnictwo francuskie i zabudowano osprzęt montowany w aktualnym wariancie eksportowym Rafale.

Najnowsze myśliwce wielozadaniowe greckiego lotnictwa po przylocie do Tanagry.

Najnowsze myśliwce wielozadaniowe greckiego lotnictwa po przylocie do Tanagry.

Greckie Siły Powietrzne

Pierwszy samolot dla Polemikí Aeroporía o numerze fabrycznym 305 (grecki nr 401) ma za sobą służbę w kilku francuskich jednostkach. W 2018 r. maszyna prawdopodobnie brała udział w operacjach bojowych, na co mogły wskazywać symbole bomb kierowanych namalowane pod owiewką kabiny. Samolot dysponuje aktualnie resursem co najmniej 360 godzin, co pozwoli na eksploatację przez co najmniej dwa lata do czasu konieczności przeprowadzenia poważniejszych prac okresowych.

Wraz z samolotami został zakupiony duży pakiet uzbrojenia wartości 300 mln EUR, m.in. pociski przeciwokrętowe AM39 Exocet i manewrujące SCALP-EG, bomby kierowane AASM Hammer i pociski „powietrze-powietrze" dalekiego zasięgu Meteor. Ponadto samoloty będą mogły wykorzystywać środki bojowe wcześniej używane przez Greków na innych typach samolotów – iów „powietrze-powietrze" MICA EM i MICA IR, a także bomby kierowane laserowo GBU-10, GBU-12, GBU-16 Paveway II i GBU-24 Pawevay III.

Czytaj więcej

Chorwacja zamówiła francuskie myśliwce

Nowe myśliwce wielozadaniowe Polemikí Aeroporía są wyposażone w radar Thales RBE2 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), system samoobrony DDM-NG i optoelektroniczny pasywny system obserwacyjny OSF-IT. Będą mogły również przenosić optoelektroniczne zasobniki obserwacyjno-celownicze Thales TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System).

Użytkownikiem greckich Rafale jest 332. dywizjon (Mira) ze 114. Skrzydła Myśliwskiego (Pteriga Machis) stacjonującego w Tanagrze. Jednostka ta ma długie doświadczenie w eksploatacji francuskich myśliwców – w latach 1975-2003 latała na Mirage F1, a później została przezbrojona w Mirage 2000/2000-5, których używa do dziś.