Wszystkie maszyny były wcześniej eksploatowane przez francuskie Armée de l'air et de l'espace. Samoloty przeleciały bezpośrednio z Istres we Francji, gdzie szkoliło się na nich pierwszych ośmiu greckich pilotów. W trakcie lotu dostawczego maszyny zaprezentowały się w szyku nad stolicą kraju Atenami, w tym w przelocie nad Akropolem.
Zakup nowych myśliwców został ogłoszony 12 września 2020 r. przez premiera Grecji i potwierdzony tego samego dnia przez francuskiego producenta. Podpisany w styczniu 2021 r. kontrakt o wartości 2,3 miliarda EUR (w tym 1,7 mld za samoloty) dotyczył zakupu 18 maszyn reprezentujących standard F3R, 12 używanych i sześciu fabrycznie nowych. Cztery samoloty będą dwumiejscowe, pozostałych 14 jednomiejscowych.
Czytaj więcej
Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na zawarcie potencjalnej umowy z Grecją dotyczącej wykonania usługi wsparcia eksploatacji silników Pratt and Whitney F100-PW-229 stanowiących jednostki napędowe wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D.
We wrześniu 2021 r. poinformowano o zwiększeniu zamówienia o kolejnych sześć egzemplarzy, a zatem docelowo będzie ich 24. Formalna umowa ich zakupu ma zostać podpisana w najbliższych miesiącach. Oficjalne przekazanie pierwszego Rafale z niebiesko-biało-niebieskimi kokardami Polemikí Aeroporía odbyło się w Istres 21 lipca 2021 r.
Dzięki przejęciu używanych maszyn od francuskiego lotnictwa, udało się znacznie przyspieszyć wprowadzenie do służby samolotów nowego typu. Co prawda umowę podpisano w styczniu 2021 r., ale prace nad przygotowaniem egzemplarzy przeznaczonych dla Grecji rozpoczęły się ponad dwa miesiące wcześniej. Dział techniczny bazy BA113 w Saint-Dizier poświęcił na nie w przypadku pierwszej maszyny ok.1000 roboczogodzin w ciągu 45 dni. Zdemontowano z niej wyposażenie wykorzystywane wyłącznie przez lotnictwo francuskie i zabudowano osprzęt montowany w aktualnym wariancie eksportowym Rafale.