Decyzja ta oznacza pełne uruchomienie procedury zawarcia międzyrządowej umowy dotyczącej pozyskania tych maszyn.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, Rumunia chce kupić w Norwegii 32 używane samoloty F-16AM/BM wraz z podstawowym pakietem wsparcia logistycznego i części zamiennych, a także drobnymi modyfikacjami według wymagań rumuńskich. Całość ma pochłonąć 454 mln euro. Pozwoli to na szybkie przezbrojenie dwóch eskadr Forțele Aeriene Române w wielozadaniowe samoloty zachodnie i wycofanie obecnie używanych zmodernizowanych MiG-ów-21 Lancer. Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Rumunii, resursy techniczne norweskich F-16 pozwolą na ich eksploatację przynajmniej przez 10 lat. To zaś da czas na zgromadzenie środków niezbędnych do zakupu fabrycznie nowych maszyn 5. generacji.

Zakup norweskich F-16AM/BM będzie oczywiście wymagał zgody administracji federalnej Stanów Zjednoczonych, co akurat nie wydaje się problemem – Rumunia jest członkiem NATO i w ostatnich latach znacznie przyspieszyła proces modernizacji sprzętowej sił zbrojnych, w znacznym stopniu w oparciu o zakupy w Stanach Zjednoczonych (systemy Patriot, HIMARS). Waszyngton już wcześniej zatwierdził sprzedaż części eks-norweskich F-16 firmie Draken International. W przypadku maszyn dla Rumunii nie jest wykluczone, że część prac związanych z ich modyfikacją zostanie przeprowadzona na terenie tego kraju, w zakładach Aerostar w Bacau, które są lokalnym centrum obsługowym samolotów tego typu.

Parlament Rumunii zaaprobował plan zakupu 32 używanych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16AM/BM

Parlament Rumunii zaaprobował plan zakupu 32 używanych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16AM/BM w Norwegii.

Luftforsvaret

Obecnie Siły Powietrzne Rumunii eksploatują 17 samolotów Lockheed Martin F-16AM/BM, które zostały zakupione w dwóch transzach w Portugalii. Co ciekawe, dla wszystkich Rumunia jest trzecim użytkownikiem ‒ zostały wyprodukowane na zamówienie Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, które później (w 1999 r.) przekazały je Portugalii.

Jak podkreśla Bukareszt, maszyny należące do Norwegii są obecnie eksploatowane w standardzie MLU M6.5.2, który jest bardziej zaawansowany niż samoloty należące do Sił Powietrznych Rumunii (M5.2R). Wśród różnic wymienia się zintegrowanie z pociskami „powietrze-powietrze" AIM-120D AMRAAM i bombami korygowanymi LJDAM. Zgonie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Królestwa Norwegii, operacyjne loty F-16AM/BM zakończą się 6 stycznia 2022 r. 12 maszyn zostało już sprzedanych amerykańskiej firmie Draken International, a przynajmniej jeden pozostanie w Norwegii jako eksponat muzealny.