Finalny koszt pojedynczego egzemplarza bomby B61-12 to ok. 28 mln dol. Bomba w wersji B61-12 otrzymała, opracowaną przez Boeinga, nową sekcję ogonową typu TKA (Tail Kit Assembly) oraz zmodernizowaną głowicę bojową o programowalnej sile rażenia w zakresie od kilkunastu do 50 kiloton trotylu. Zestaw TKA pozwala na precyzyjne naprowadzanie bomby na cel dzięki sprzężonym systemom nawigacji satelitarnej i bezwładnościowej (GPS/INS). Tuż po zrzucie bomba stabilizowana jest w powietrzu dzięki systemowi rakietowemu, który wprowadza ją w kontrolowany ruch wirowy.
B61-12 mają zastąpić użytkowane przez Stany Zjednoczone i udostępniane sojusznikom w czasie wojny w ramach NATO Nuclear Sharing bomby termojądrowe wersji B61-3, B61-4, B61-7 i B61-10. Zastąpią również termojądrowe bomby lotnicze typu B83-1 o programowalnej sile rażenia od kilkudziesięciu kiloton do 1,2 megatony. Znaczne zwiększenie precyzji uderzenia bomby B61-12 oznacza, że może ona za pomocą głowicy o mniejszej sile rażenia równie skutecznie niszczyć cele jak megatonowa bomba B83.
Po wycofaniu wszystkich starszych wersji bomb B61, w amerykańskim arsenale pozostaną jeszcze bomby B61-11. Jest to wersja przenikająco-burząca, zaprojektowana do wykonywania ataków na umocnione cele znajdujące się pod powierzchnią ziemi. Pentagon jednakże nie planuje ich modernizacji, dlatego w połowie lat 30. XXI wieku zostaną one ostatecznie wycofane z użycia.
Montaż elementów bomby B61-12 za pomocą systemu ATLAS w laboratorium NNSA w Kansas City.
Pierwsze próbne zrzuty makiet gabarytowo-masowych bomb B61-12 zrealizowano w 2015 r. Kolejny test przeprowadzono w sierpniu 2017 r. 29 czerwca 2018 r. na poligonie Tonopah Test Range w Nawadzie zrealizowano dwa tzw. nieatomowe testy kwalifikacyjne produktu. Bomby zrzucane były przez myśliwce Lockheed Martin F-16C i samoloty myśliwsko-bombowe Boeing F-15E. Ogółem do października 2018 r. przeprowadzono 31 próbnych zrzutów bomb wyposażonych w system ogonowy TKA. Wszystkie uzyskały wymaganą przez program celność. Rezultat ten pozwolił na rozpoczęcie pod koniec 2018 r. produkcji seryjnej systemów TKA. W marcu 2020 r. zakończono proces integracji bomby B61-12 z samolotami F-15E, a w lipcu 2020 r. z bombowcami strategicznymi Northrop B-2A.