Czy ciężki Borsuk nadąży za Abramsami

Jeszcze w tym roku MON chciałby ocenić przygotowany przez zbrojeniówkę demonstrator technologii nowej, ciężkiej wersji bojowego wozu piechoty bazującego na technologiach sprawdzonych w najnowszym bwp Borsuk z HSW.

Publikacja: 22.03.2023 09:05

Czy ciężki Borsuk nadąży za Abramsami

Foto: MON

Jak informował w dniu podpisania umów ramowych na produkcję 1400 Borsuków w Hucie Stalowa Wola szef MON wicepremier Mariusz Błaszczak przyszły cięższy polski bojowy wóz piechoty posadowiony na produkowanym w Stalowej Woli licencyjnym podwoziu gąsienicowym armatohaubic Krab będzie towarzyszył w boju zakontraktowanym już w USA, potężnym amerykańskim czołgom Abrams skoncentrowanym w przyszłości w 18. Żelaznej Dywizji.

Agencja Uzbrojenia MON nie kryje, iż oczekuje szybkich postępów w projektowaniu nowego bojowego pojazdu, tym bardziej ze wiele rozwiązań technicznych zostanie do cięższego bwp przeniesionych z kwalifikowanego już do seryjnej produkcji „Borsuka".

Ta sama wieża dla obydwu pojazdów

Ppłk Krzysztof Płatek rzecznik Agencji Uzbrojenia potwierdza, że nowy wóz będzie korzystał z takiej samej co borsuk zdalnie sterowanej wieży ZSSW-30, w której zabudowana zostanie armata większego kalibru, np. 40 mm. Zdaniem specjalistów nie powinien być to problem, ponieważ od początku konstruktorzy przewidywali możliwość zintegrowania bezzałogowej wieży ZSSW z działami większymi niż standardowe „borsukowe" armaty 30 mm.

ZSSW-30

ZSSW-30

HSW

Największe różnice między tworzonym dopiero bewupem a borsukiem dotyczą podwozi i kadłubów pojazdów. Nowy wóz ma wykorzystać platformę samobieżnej koreańskiej haubicy K9, która jest większa i cięższa od rodzimej konstrukcji zastosowanej w Borsuku. Na tych samych licencyjnych podwoziach są również osadzone stalowowolskie haubice samobieżne Krab.

Koreańskie podwozie da moc

Dla cięższego Borsuka zniesiony zostanie wymóg pływalności pojazdu, natomiast większy kadłub pozwoli na zamontowanie lepszego opancerzenia, większej ilości pokładowego wyposażenia, a także zwiększenie liczby przewożonych żołnierzy desantu. Borsuk może oprócz załogi przewozić 6 żołnierzy piechoty. Rzecznik AU ujawnił, że podobnie jak bwp z HSW, nowy pojazd wyposażony będzie również w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Ppłk Płatek zaznacza, że w tym roku agencja spodziewa się iż przemysł przygotuje demonstrator technologii rzeczywistych rozmiarów i będzie to raczej przedstawienie wizji nowego pojazdu a nie prototypu gotowego do prób. Rzecznik AU spodziewa się, że tworzenie nowego bwp od momentu podpisania umowy na nowe wozy może zająć nawet kilka lat. Agencja planuje, że liczba nowych wozów powiązana będzie z potrzebami jednostek pancernych które sukcesywnie wyposażane będą w zamówione w ostatnich latach czołgi Abrams – przede wszystkim 18 Dywizji Zmechanizowanej.

K2

K2

Wojciech Król/CO MON

MON zakłada, że klasyczne borsuki będą współdziałać w strukturach bojowych z koreańskimi czołgami K2 w ramach zlokalizowanej na północnym wschodzie kraju (głównie w województwie warmińsko- mazurskim 16 Dywizji Zmechanizowanej. Natomiast zarówno cięższe, jak i lżejsze bwp-y trafią na wyposażenie powstającej w woj. podlaskim 1. Dywizji Piechoty Legionów.

Kopanie studni podczas pożaru

Jerzy Reszczyński analityk militarny i znawca broni twierdzi, że - nakreślone przez MO zapowiedzi ekspresowego projektowania i budowy ciężkich bwp – zwłaszcza po doświadczeniach z licznymi kłopotami z wdrażaniem borsuków - wydają się mało realistyczne.

- Adaptacja haubicznych podwozi do roli gąsienicowego transportera spełniającego wysokie natowskie standardy osłony balistycznej i przeciwminowej – to złożone i bardzo odpowiedzialne zadanie - dotyczy bowiem bezpieczeństwa załóg i żołnierzy desantu - mówi ekspert.

Reszczyński twierdzi, że działania resortu obrony związane z nowym wozem bojowym są przede wszystkim spóźnione bo rozwój ciężkich wozów bojowych można było zacząć wcześniej, np. gdy tylko w HSW pojawiła się licencyjna technologia południowokoreańskich podwozi. – Gdyby tak się stało, dziś gorączkowe działania przy tworzeniu potrzebnych abramsom wozów wsparcia nie przypominałyby kopania studni w momencie gdy woda jest już potrzebna do gaszenia pożaru– zauważa Reszczyński.

Jak informował w dniu podpisania umów ramowych na produkcję 1400 Borsuków w Hucie Stalowa Wola szef MON wicepremier Mariusz Błaszczak przyszły cięższy polski bojowy wóz piechoty posadowiony na produkowanym w Stalowej Woli licencyjnym podwoziu gąsienicowym armatohaubic Krab będzie towarzyszył w boju zakontraktowanym już w USA, potężnym amerykańskim czołgom Abrams skoncentrowanym w przyszłości w 18. Żelaznej Dywizji.

Agencja Uzbrojenia MON nie kryje, iż oczekuje szybkich postępów w projektowaniu nowego bojowego pojazdu, tym bardziej ze wiele rozwiązań technicznych zostanie do cięższego bwp przeniesionych z kwalifikowanego już do seryjnej produkcji „Borsuka".

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego