"Bieliki" po serwisowymi skrzydłami Leonardo

Wchodzące w skład PGZ Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 zawarły z Leonardo umowę długoterminowego wsparcia eksploatacji polskiej floty szkolnych samolotów M-346.

Publikacja: 20.02.2023 13:50

M-346 „Bielik” Sił Powietrznych RP.

M-346 „Bielik” Sił Powietrznych RP.

Foto: materiały prasowe

Kontrakt rozszerza pakiet serwisowy włoskiego producenta lekkich odrzutowców "Bielik" dla polskiego systemu AJT – zaawansowanego szkolenia wojskowych pilotów.

Podniesienie poziomu technologicznej współpracy WZL i Leonardo ma jeden cel: jeszcze lepsze wykorzystanie doświadczenia i wiedzy producenta samolotów a także kompetencji polskiej firmy i całego zaplecza logistycznego i infrastrukturalnego do zwiększenia dostępności rodzimej floty maszyn M-346 "w celu zaspokajania rosnących potrzeb w zakresie szkolenia wojskowych pilotów w Siłach Zbrojnych".

Polsko-włoski podział zadań

Rozszerzona w zeszłym tygodniu umowa serwisowa pozwoli Leonardo, jako producentowi oryginalnego wyposażenia "Bielików" wziąć odpowiedzialność za usługi wsparcia inżynierskiego wynikające z jego roli w systemie eksploatacji i zarządzanie łańcuchem dostaw, podczas gdy WZL1 pełnić będzie rolę głównego wykonawcy, koordynującego cały proces. Wojskowe Zakłady Lotnicze będą także odpowiadać za bezpośrednią współpracę z użytkownikiem końcowym czyli Siłami Powietrznymi.

M-346 „Bielik” Sił Powietrznych RP.

M-346 „Bielik” Sił Powietrznych RP.

materiały prasowe

Warto zaznaczyć, że firma Leonardo współpracuje z WZL1 także w oparciu o odrębne umowy dotyczące wspierania procesu szkolenia zaawansowanegoi pilotów poprzez ustanawiania kompetencji obsługowo-naprawczych w WZL w odniesieniu do eksploatacji odrzutowców w ramach systemu AJT.

Dario Marfè wiceprezes ds. Handlowych i Obsługi Klienta w Leonardo Aircraft Division podkreśla, że najnowsza zawarta 17 lutego umowa wzmacnia partnerstwo Leonardo z WZL1, stwarzając nowe możliwości przenoszenia kolejnych obszarów działań serwisowych do Polski, zgodnie ze sprawdzonym i elastycznym modelem wsparcia logistycznego ustanowionego przez Leonardo w kilku krajach użytkujących już samoloty M-346.

16 par skrzydeł z szachownicą

- Osiągając ponad 100 000 godzin nalotu, eksploatowane już w kilku krajach M-346 ugruntowały swoją pozycję lidera szkolenia zaawansowanego bojowych pilotów. A Leonardo, poodnowieniu i doprecyzowaniu umów gwarantuje całemu polskiemu systemowi AJT wsparcie logistyczne samolotów „Bielik" zgodnie ze światowymi standardami lotniczymi - dodaje Dario Marfè.

M-346 „Bielik” Sił Powietrznych RP.

M-346 „Bielik” Sił Powietrznych RP.

materiały prasowe

W lutym 2014 r. Siły Powietrzne RP wybrały M-346 jako następcę legendarnego samolotu szkolno-treningowego TS-11 Iskra. Następnie, w listopadzie 2018 r. podczas uroczystości w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego Sił Powietrznych w Dęblinie, M-346 otrzymał w polskiej służbie oficjalną nazwę „Bielik". Od momentu wprowadzenia do Sił Powietrznych RP, M-346 jest przydzielony do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Obecna flota 16 samolotów jest efektem dwóch dodatkowych partii dostaw, które miały miejsce już po pierwotnym wyborze Polski.

Coraz więcej Masterów

System szkolenia M-346 „Bielik" został również certyfikowany przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych do realizacji szkolenia pilotów myśliwców czwartej i piątej generacji, co jest ważnym kamieniem milowym, który umożliwił Polsce szkolenie wielu wojskowych lotników w kraju, a nie za granicą.

M-346 „Bielik” Sił Powietrznych RP.

M-346 „Bielik” Sił Powietrznych RP.

materiały prasowe

Ponad 100 samolotów M-346 zostało zamówionych przez siły powietrzne na świecie, w tym Włoch, Izraela, Singapuru, Kataru i Grecji. Samolot jest również trzonem Międzynarodowej Szkoły Lotniczej (International Flight Training School, IFTS), będącej efektem współpracy pomiędzy Leonardo i włoskimi siłami powietrznymi. IFTS została już wybrana przez Japonię, Niemcy, Katar i Singapur do treningu lotniczej kadry.

Kontrakt rozszerza pakiet serwisowy włoskiego producenta lekkich odrzutowców "Bielik" dla polskiego systemu AJT – zaawansowanego szkolenia wojskowych pilotów.

Podniesienie poziomu technologicznej współpracy WZL i Leonardo ma jeden cel: jeszcze lepsze wykorzystanie doświadczenia i wiedzy producenta samolotów a także kompetencji polskiej firmy i całego zaplecza logistycznego i infrastrukturalnego do zwiększenia dostępności rodzimej floty maszyn M-346 "w celu zaspokajania rosnących potrzeb w zakresie szkolenia wojskowych pilotów w Siłach Zbrojnych".

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego