MON odpowiada na interpelację w sprawie Caracali

Na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na interpelację posła Pawła Bejdy (Klub Parlamentarny Koalicja Polska) dotyczącą zakończenia sporu prawnego z koncernem Airbus odnośnie zakończenia rozmów poprzedzających zawarcie umowy na zakup śmigłowców H225M Caracal w 2016 r.

Publikacja: 31.01.2022 23:11

Ministerstwo Obrony Narodowej odpowiedziało na interpelację posła Pawła Bejdy związaną z zerwaniem r

Ministerstwo Obrony Narodowej odpowiedziało na interpelację posła Pawła Bejdy związaną z zerwaniem rozmów poprzedzających zawarcie umowy na zakup śmigłowców H225M Caracal i innych kontraktów, które pomimo braku towarzyszącego im offsetu są realizowane.

Foto: Airbus

W grudniu ub.r. poseł Bejda skierował do MON interpelację związaną z upublicznieniem faktu zakończenia sporu i zapłacenia przez Skarb Państwa odszkodowania w kwocie 80 mln PLN koncernowi Airbus. Jak czytamy w powyższym dokumencie: Nie trzeba by było płacić tych 80 mln zł, gdyby rząd PiS kontynuował współpracę z Airbusem i zawarł stosowną umowę offsetową. Pański rząd uznał jednak, że taka umowa jest niemożliwa, uzasadniając zerwanie umowy w następujący sposób, cyt.: „Kontrahent nie przedstawił oferty offsetowej zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo naszego kraju. Poprzedni rząd zdecydował, że kupimy od Airbus Helicopters 50 śmigłowców H225M, wcześniej znanych jako Eurocopter EC725 Caracal, za 13,5 mld zł. Tyle samo powinna wynieść wartość offsetu, jaki powinien zasilić polską gospodarkę". Innymi słowy, na początku swojego rządzenia, rząd PiS uznał, że przy zamówieniach zagranicznych na sprzęt wojskowy należy żądać offsetu w wysokości co najmniej takiej, ile wynosi przyznany kontrakt.

W związku z powyższym, a także z uwagi na fakt, że nie odpowiedział pan na moje pytania zawarte w interpelacji nr 27525 dotyczące zobowiązań offsetowych dla polskich zakładów zbrojeniowych, proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

1) Dlaczego nie zerwano umowy na samoloty F-35, skoro kontrahent nie przedstawił oferty offsetowej o wartości co najmniej 17 mld zł, zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo państwa polskiego?

2) Dlaczego nie zerwano umowy na zakup systemów HIMARS za 1,5 mld zł, skoro kontrahent nie przedstawił oferty offsetowej o wartości co najmniej 1,5 mld zł, zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo państwa polskiego?

3) Czy w przypadku planowanego zakupu czołgów Abrams kontrahent przedstawił ofertę offsetową o wartości co najmniej 23,3 mld zł, zabezpieczającą w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo państwa polskiego?

4) Proszę o podanie powodów rezygnacji przez pański resort z wielomiliardowego offsetu w zadaniu MIECZNIK, który na skutek pańskiej decyzji pozbawi wielomiliardowych inwestycji w polskich stoczniach w Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku.

5) Proszę o podanie powodów rezygnacji przez pański resort z wielomiliardowego offsetu w zadaniu NAREW, który na skutek pańskiej decyzji pozbawi wielomiliardowych inwestycji w polskich zakładach w Skarżysku-Kamiennej, Tarnowie, Warszawie i Grudziądzu.

W odpowiedzi sekretarz stanu w MON Wojciech Skurkiewicz napisał: Uprzejmie informuję, że transfer technologii związany z pozyskaniem dla Sił Zbrojnych RP czołgów podstawowych ABRAMS będzie przedmiotem dalszych ustaleń ze stroną amerykańską.

Umowa na dostawę trzech okrętów MIECZNIK wiąże się z ustanowieniem potencjału przemysłowego w polskim przemyśle i ośrodkach badawczo-naukowych, m.in. w efekcie przewidzianego kontraktem transferu technologii od partnera zagranicznego. W realizacji programu NAREW nie będzie miała zastosowania ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. Kierując się dokonaną oceną występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (PIBP) zamawiający będzie dążył do ustanowienia na terenie kraju potencjału produkcyjnego oraz obsługowo-remontowego poziomu zakładowego, poprzez skierowanie zamówienia (w części wynikającej z planowanego sposobu pozyskania oraz konfiguracji zestawów NAREW, w tym pozyskania licencji na system efektora) do przedsiębiorstw krajowego przemysłu obronnego, wchodzących w skład Konsorcjum PGZ-NAREW.

Przypomnijmy, w ramach projektu modernizacji parku sprzętowego śmigłowców wojskowych Ministerstwo Obrony Narodowej rozstrzygnęło wiosną 2015 r. postępowanie przetargowe dotyczące zakupu 50 wielozadaniowych wiropłatów, w którym zwyciężył koncern Airbus z H225M Caracal. Pierwsze z nich miały trafić do Sił Zbrojnych RP już w 2017 r. W powyższym pakiecie miały znaleźć się maszyny w wersjach: zwalczania okrętów podwodnych (8), wsparcia sił specjalnych (8), ewakuacji medycznej MEDEVAC (5), ratownictwa bojowego CSAR (13) i wielozadaniowej/transportowej (16). Cały kontrakt, obejmujący także wsparcie logistyczne, miał pochłonąć ok. 13 mld złotych. Decyzja o zakończeniu negocjacji poprzedzających podpisanie kontraktu z koncernem Airbus zapadła w październiku 2016 r. Oficjalnym powodem był brak porozumienia pomiędzy producentem oraz Ministerstwem Rozwoju w sprawie warunków kompensacji zakupu zawartych w umowie offsetowej.

Wobec fiaska gruntownej modernizacji parku śmigłowców, resort obrony zainicjował zakupy niewielkich ilości wiropłatów na potrzeby konkretnych użytkowników. Zespół Lotniczy JW GROM otrzyma osiem (cztery już dostarczone) wielozadaniowych śmigłowców S-70i Black Hawk, a Brygada Lotnictwa MW (w I połowie 2023 r.) cztery Leonardo AW101 w konfiguracji ZOP z modułem CSAR.

W grudniu ub.r. poseł Bejda skierował do MON interpelację związaną z upublicznieniem faktu zakończenia sporu i zapłacenia przez Skarb Państwa odszkodowania w kwocie 80 mln PLN koncernowi Airbus. Jak czytamy w powyższym dokumencie: Nie trzeba by było płacić tych 80 mln zł, gdyby rząd PiS kontynuował współpracę z Airbusem i zawarł stosowną umowę offsetową. Pański rząd uznał jednak, że taka umowa jest niemożliwa, uzasadniając zerwanie umowy w następujący sposób, cyt.: „Kontrahent nie przedstawił oferty offsetowej zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo naszego kraju. Poprzedni rząd zdecydował, że kupimy od Airbus Helicopters 50 śmigłowców H225M, wcześniej znanych jako Eurocopter EC725 Caracal, za 13,5 mld zł. Tyle samo powinna wynieść wartość offsetu, jaki powinien zasilić polską gospodarkę". Innymi słowy, na początku swojego rządzenia, rząd PiS uznał, że przy zamówieniach zagranicznych na sprzęt wojskowy należy żądać offsetu w wysokości co najmniej takiej, ile wynosi przyznany kontrakt.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego