Zostały one zaprezentowane przez DWL ZSU 13 stycznia, podczas publicznej konferencji z udziałem przedstawicieli wojska i przemysłu. Dokładne parametry, jakimi miałby się cechować pojazd, nie zostały podane, pewne charakterystyki można jednak wywnioskować z podanych informacji.

Przyszły bwp miałby mieć klasyczny dla tej kategorii pojazdów układ konstrukcyjny – z przedziałem silnikowym w przedniej części kadłuba, umieszczonym za nim przedziałem załogi i z przedziałem transportowym z tyłu. Żołnierze desantu mają mieć do dyspozycji rampę opuszczaną hydraulicznie. Masa bojowa pojazdu nie może przekraczać 18 t, co jest na współczesne standardy wartością bardzo niską i sugeruje słabe opancerzenie, być może jego bazowy poziom odpowiadać ma poziomowi 3 wg STANAG 4569A (lub niewiele więcej). Wiadomo jednak, że opancerzenie bazowe powinno być wzmacniane w zależności od potrzeb za pomocą dodatkowych modułów (dotyczy to także osłon przeciwminowych). Załoga i żołnierze desantu mają dysponować siedziskami przeciwminowymi. Zaletą ma być natomiast możliwość pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Uzbrojenie ma być typowe dla współczesnych ukraińskich kołowych i gąsienicowych bojowych wozów piechoty – 30 mm armata automatyczna, 7,62 mm sprzężony z nią karabin maszynowy, granatnik automatyczny (30 lub 40 mm) i wyrzutni (dwóch-czterech) przeciwpancernych pocisków kierowanych Barrier. Cyfrowy system kierowania ogniem ma odpowiadać współczesnym standardom. Wymagane są systemy obserwacji dookólnej i zarządzania polem walki, w celu poprawienia świadomości sytuacyjnej. Na podwoziu pojazdu miałyby powstać liczne wersje specjalistyczne: wóz dowodzenia, bojowy wóz rozpoznawczy, wóz zabezpieczenia technicznego czy pojazd ewakuacji medycznej. Bojowy wóz piechoty miałby zostać zaprojektowany od podstaw, choć jako rysunek poglądowy przedstawiciele Sił Zbrojnych Ukrainy wykorzystali grafikę przedstawiającą BMP-U, propozycję charkowskich zakładów ChTZ.

Siły Zbrojne Ukrainy przedstawiły wymagania stawiane przed następcą bojowych wozów piechoty BMP-1 i

Siły Zbrojne Ukrainy przedstawiły wymagania stawiane przed następcą bojowych wozów piechoty BMP-1 i BMP-2. Czy wykorzystanie w prezentacji grafiki przedstawiającej BMP-U może sugerować, że dostawca został już wybrany?

Ukroboronprom

Nowy pływający bwp ma zastąpić obecnie używane BMP-1 i BMP-2. Pojazdy te są systematycznie remontowane i modyfikowane, a nawet z modernizowane. Jeśli wozy są modernizowane, zwykle kluczowym elementem pakietu jest integracja nowej wieży bezzałogowej.

Warto nadmienić, że obok pływającego bwp do uzbrojenia ZSU miałby wejść również drugi bojowy wóz piechoty – ciężki. Ukraiński przemysł zaprezentował w ciągu ostatnich trzech dekad szereg prototypów i wizualizacji wozów bojowych tej kategorii, lecz ze względu na wysoki koszt takiego pojazdu jego rychłe wdrożenie do służby wydaje się być wątpliwe.