Reklama
Rozwiń

Biuro konstrukcyjne Airbusa. Pamiątka po caracalach

Menadżerowie z Airbusa nie lubią wracać do caracali, dla nich to historia, stare dzieje a liczy się przyszłość.

Publikacja: 21.12.2021 17:53

Testy śmigłowca Caracal, do którego zakupu przymierza się MON

Testy śmigłowca Caracal, do którego zakupu przymierza się MON

Foto: Bartosz Jankowski

- Rząd Rzeczypospolitej Polskiej oraz Airbus Helicopters dokonały pozytywnego i definitywnego zamknięcia rozdziału dotyczącego Caracali poprzez zawarcie poufnej ugody. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej oraz Airbus Helicopters dokonały pozytywnego i definitywnego zamknięcia rozdziału dotyczącego Caracali poprzez zawarcie poufnej ugody. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej oraz Airbus Helicopters obecnie mają nadzieje na wspólne budowanie przemysłu śmigłowcowego w najnowocześniejszym centrum badań i innowacji Airbus Helicopters w Łodzi, jednocześnie mając na uwadze przyszłe zapotrzebowanie Polski w zakresie dostaw śmigłowców - taki komunikat opublikowany we wtorek 21 grudnia - uzgodniony przez zainteresowane strony - ma wyjaśniać niedomówienia towarzyszące poniedziałkowej publikacji w Dzienniku Gazecie Prawnej o wypłacie przez polski rząd francuskiemu producentowi 80 mln zł za rezygnację i wycofanie się polskiego MON z zakupu wielozadaniowych śmigłowców H225 Caracal w 2016 r.

Ugoda czyli reset

Przypomnijmy, że zaawansowane przygotowania do kontraktu na dostawy 50 Caracali, wartości ok. 13,5 mld zł, zostały przez MON kierowane przez Antoniego Macierewicza „zakończone" po tym, jak oferowane Polsce maszyny pozytywnie przeszły wojskowe testy. Ówczesna ekipa kierująca polskim resortem obrony uzasadniała decyzję niesatysfakcjonującymi Warszawę propozycjami offsetowymi a także wygórowaną, zdaniem MON, ceną bojowych maszyn. DGP sugeruje, że zawarta obecnie ugoda prawna z Airbus Helicopters ma być elementem resetu z Francją, która z Polską ma współpracować w dziedzinie energetyki jądrowej.

Komunikat wydany po zawarciu ugody sugeruje też nowy impuls dla kooperacji przemysłowej w sferze budowy i rozwoju śmigłowców z wykorzystaniem ośrodka badawczego AH w Łodzi.

Radar już wielokrotnie pisał, że taka współpraca istnieje i rozwija się od lat, mimo konfliktu z Paryżem o Caracale.

Szybki śmigłowiec Racer i elektryczne City Airbus

Łódzkie biuro konstrukcyjne Airbus Helicopters kończy właśnie zlecone przez koncern z Marignane badania i próby superszybkiego, uskrzydlonego wiropłata Racer. Włożyło także swój istotny wkład w rozwój najnowszych bezzałogowych wirnikowców z napędem elektrycznym City Airbus. Te wiropłaty mają w przyszłości w zakorkowanych miastach wozić pasażerów jako powietrzne taksówki.

Ich konstrukcję, aerodynamikę i ważne elementy napędu na zlecenie Airbus Helicopters współtworzyli i testowali w kraju polscy inżynierowie w Łodzi.

- Prawie 100 naszych specjalistów spisało się rewelacyjnie a do tego zespół okrzepł i i dojrzał pokonując przeszkody, które przyniosła pandemia COVID 19. - ocenia Tomasz Krysiński szef działu badań i rozwoju koncernu Airbus Helicopters, „nasz człowiek" w centrali europejskiego lotniczego giganta.

Airbus nie stracił

Znawcy przemysłu helikopterowego twierdzą, że racer współtworzony w naszym kraju, przede wszystkim w Łodzi, to w pewnym sensie pamiątka po caracalach. Jedno jest pewne. Producent wielozadaniowych śmigłowców H225M nie stracił na nieudanej próbie sprzedaży polskiej armii wielozadaniowych maszyn. Jego łowcy głów wzięli na cel polskich inżynierów. Dziś najbardziej utalentowani z nich, w Łodzi i Warszawie, pracują dla koncernu z Marignane nad konstrukcjami wiropłatów i napędów lotniczych nowej generacji.

- Startowaliśmy sześć lat temu w łódzkim biurze konstrukcyjnym AH z garstką młodych entuzjastów śmigłowcowej awiacji, dziś łódzkie biuro funkcjonuje w sieci podobnych ośrodków badawczo rozwojowych Airbus Helicopters. Oprócz Polski komponenty nowych wiropłatów są projektowane i badane jeszcze m.in. w Niemczech, Francji i Hiszpanii - mówi Sebastian Magadzio, szef warszawskiego Biura Airbus Defence & Space na Europę Centralną i Bałkany.

- Robimy swoje. Cierpliwie, krok po kroku stawiamy nowe wyzwania i szlifujemy na miejscu, w kraju młode talenty. Ludzie i ich kompetencje to dziś największa wartość w awiacyjnym, technologicznym biznesie – przekonuje Tomasz Krysiński.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku