Interpelacja to wynik analizy kilkuletnich prób zakupu pojazdów tej klasy dla Sił Zbrojnych RP. M.in. prowadzonego od maja 2019 r. przetargu na dostawę 15 wielozadaniowych samochodów dla Wojsk Specjalnych (program Pegaz). Jak wskazuje poseł, program modernizacji Wojska Polskiego, zatwierdzony jeszcze w czasie rządów koalicji PO-PSL, zakładał zakup ponad 800 pojazdów opancerzonych w różnych wariantach.
Jak wskazuje autor interpelacji, obecny brak informacji na ten temat może powodować chaos. Świetnym przykładem są, zdaniem Pawła Bejdy, zmiany decyzji na poziomie kierownictw resortów. Przykładem jest państwowy zakład H. Cegielski-Poznań, który w 2017 r. deklarował gotowość do uruchomienia produkcji pojazdów opancerzonych dla Sił Zbrojnych RP, otrzymując od rządu ponad 40 mln zł. Niestety, decyzje rządu PiS skutecznie zablokowały te działania. Pojazd, który miał być produkowany w Poznaniu, nagle znalazł się w ofercie Huty Stalowa Wola. Poseł przypomina też, że od kilku lat zakład AMZ Kutno realizuje pracę badawczo-rozwojową związaną z kołowym pojazdem opancerzonym 44. Te również finansowane są ze środków budżetowych, a pracownicy kutnowskich zakładów przez wiele lat udowadniali swój profesjonalizm dostarczając pojazdy opancerzone dla wojska i Policji.
Wojska Specjalne czekają na nowe wozy
Brak rozstrzygnięć w przetargu na zakup wozów dla Wojsk Specjalnych także rodzi wątpliwości. Jeśli zadanie Pegaz trafi do pośrednika oferującego pojazdy zagraniczne, to w jaki sposób wyjaśnić dotychczasowe inwestycje w tego rodzaju pojazdy. Np. wydatki państwowej HSW w produkcję kołowych pojazdów opancerzonych 4×4, a także miliony złotych polskiego podatnika przeznaczone na projekty realizowane przez AMZ Kutno w ramach umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju?
Fot. st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/MON Combat Camera.
Oczywiście pytań w sprawie programu zakupów wozów opancerzonych dla Wojska Polskiego jest więcej, poniżej przedstawiamy pozostałe, które zostały skierowane do Ministerstwa Obrony Narodowej przez posła Pawła Bejdę.