Wojsko Polskie odebrało pierwszą partię samochodów Ford Ranger

Czas Honkera w Wojsku Polskim odchodzi do historii. Takie słowa wypowiedział minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podczas uroczystości przekazania 100 samochodów ciężarowo-osobowych Ford Ranger XTL żołnierzom Sił Zbrojnych RP.

Publikacja: 16.12.2020 19:46

15 grudnia na terenie 2. Rejonowej Bazy Logistycznej w Warszawie-Rembertowie odbyło się przekazanie

15 grudnia na terenie 2. Rejonowej Bazy Logistycznej w Warszawie-Rembertowie odbyło się przekazanie pierwszej partii 100 samochodów ciężarowo-osobowych Ford Ranger XTL Siłom Zbrojnym RP. Fot./Andrzej Kiński

Foto: 15 grudnia na terenie 2. Rejonowej Bazy Logistycznej w Warszawie-Rembertowie odbyło się przekazanie pierwszej partii 100 samochodów ciężarowo-osobowych Ford Ranger XTL Siłom Zbrojnym RP. Fot./Andrzej Kiński

To pierwsza partia takich samochodów z łącznie 648, które resort obrony otrzyma na mocy umowy zawartej 31 marca 2020 r.

Uroczystość odbyła się na terenie 2. Rejonowej Bazy Logistycznej w Warszawie-Rembertowie. Minister Błaszczak przekazał kluczyki do nowych samochodów sześciu żołnierzom reprezentującym rodzaje sił zbrojnych i jednostki wojskowe Wojska Polskiego. Do końca tego roku wykonawca umowy ma dostarczyć jeszcze 114 Fordów Ranger XTL.

""

W uroczystości wziął udział minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, który w okolicznościowym przemówieniu zapowiedział koniec ery Honkera w Wojsku Polskim. Fot./Andrzej Kiński

Foto: radar.rp.pl

Samochody zamówiono na mocy umowy zawartej 31 marca 2020 r. przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną z konsorcjum firm Glomex MS Polska (lider) i Glomex MS z Republiki Czeskiej („spółka matka”). Wartość porozumienia wyniosła 121,25 mln zł brutto. Przewidywała ona dostawę w latach 2020-2022 635 samochodów osobowo-terenowych typu pick-up Nissan Navara Double Cab MT Acenta, napędzanych silnikami wysokoprężnymi o mocy 140 kW/190 KM. Koszt jednego samochodu miał wynieść nieco ponad 190 tys. zł brutto. Spośród 635 aut zakup 485 znalazł się w zamówieniu gwarantowanym, zaś 150 w opcji kontraktowej.

Czytaj także: Program Mustang ‒ Fordy Rangery zamiast Nissanów Navara

Harmonogram dostaw przewidywał dostarczenie w 2020 r. 210 samochodów (160 na mocy zamówienia gwarantowanego i 50  w opcjonalnego). W 2021 r. także 210 (160+50), a w 2022 r. 215 (165+50).

Ford zamiast Nissana

W czerwcu okazało się jednak, że dostarczenie samochodów Nisan Navara nie będzie możliwe. Wszystko z powodu zamknięcia na skutek pandemii COVID-19 fabryki Nissana w Hiszpanii. Ta, jako jedyna, produkowała model Navara na rynek europejski.

W związku z tym konsorcjum zaproponowało MON dostarczenie – na tych samych warunkach – innych samochodów spełniających wymagania zapisane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Mowa o Fordach Ranger XTL. MON zaakceptował ofertę, co ujęto w aneksie do umowy bazowej, który podpisano 1 lipca br. Wartość umowy nie uległa zmianie, ale zwiększyła się liczba samochodów objętych opcją kontraktową ‒ ze 150 do 163.

""

Ford Ranger XLT z zabudową hard top w całej okazałości. Fot./Andrzej Kiński

Foto: radar.rp.pl

""

Ford Ranger XLT z zabudową hard top w całej okazałości. Fot./Andrzej Kiński

Foto: radar.rp.pl

Wynikało to z niższej ceny jednostkowej nowego samochodu. Harmonogram dostaw nie uległ zmianie. Zmieniła się jedynie liczba pick-upów mających zostać dostarczonych w ramach opcji kontraktowej w poszczególnych latach – w 2020 r. 54, w 2021 r. 54 i w 2022 r. 55.

Szybki termin dostawy był możliwy dzięki temu, że samochody są w komercyjnej, niezmilitaryzowanej wersji. Trzeba jednak zaznaczyć, że zestaw ich wyposażenia rozbudowano o niektóre elementy opcjonalne. Ford Ranger XLT napędzany jest silnikiem wysokoprężnym 2.0 EcoBlue o mocy 125 kW/170 KM, który współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią biegów. W układzie napędowym zastosowano skrzynię redukcyjną o dwóch przełożeniach, sterowaną elektronicznie, z możliwością przełączania napędu 2×4/4×4 w podczas jazdy. Poruszanie się samochodem w trudnych warunkach i terenie wspomagają też system kontroli trakcji oraz elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego w tylnym moście. Rangery dla Wojska Polskiego mają stalowe felgi o rozmiarze 16” z wkładkami typu run-flat firmy Hutchinson. Samochody posiadają opony AT firmy BFGoodrich. Pojazdy wyposażono także w zabudowę skrzyni ładunkowej typu hard top z trzema otwieranymi pokrywami.

To pierwsza partia takich samochodów z łącznie 648, które resort obrony otrzyma na mocy umowy zawartej 31 marca 2020 r.

Uroczystość odbyła się na terenie 2. Rejonowej Bazy Logistycznej w Warszawie-Rembertowie. Minister Błaszczak przekazał kluczyki do nowych samochodów sześciu żołnierzom reprezentującym rodzaje sił zbrojnych i jednostki wojskowe Wojska Polskiego. Do końca tego roku wykonawca umowy ma dostarczyć jeszcze 114 Fordów Ranger XTL.

Pozostało 88% artykułu
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką