Wojsko Polskie odebrało pierwszą partię samochodów Ford Ranger

Czas Honkera w Wojsku Polskim odchodzi do historii. Takie słowa wypowiedział minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podczas uroczystości przekazania 100 samochodów ciężarowo-osobowych Ford Ranger XTL żołnierzom Sił Zbrojnych RP.

Publikacja: 16.12.2020 19:46

15 grudnia na terenie 2. Rejonowej Bazy Logistycznej w Warszawie-Rembertowie odbyło się przekazanie

15 grudnia na terenie 2. Rejonowej Bazy Logistycznej w Warszawie-Rembertowie odbyło się przekazanie pierwszej partii 100 samochodów ciężarowo-osobowych Ford Ranger XTL Siłom Zbrojnym RP. Fot./Andrzej Kiński

Foto: 15 grudnia na terenie 2. Rejonowej Bazy Logistycznej w Warszawie-Rembertowie odbyło się przekazanie pierwszej partii 100 samochodów ciężarowo-osobowych Ford Ranger XTL Siłom Zbrojnym RP. Fot./Andrzej Kiński

To pierwsza partia takich samochodów z łącznie 648, które resort obrony otrzyma na mocy umowy zawartej 31 marca 2020 r.

Uroczystość odbyła się na terenie 2. Rejonowej Bazy Logistycznej w Warszawie-Rembertowie. Minister Błaszczak przekazał kluczyki do nowych samochodów sześciu żołnierzom reprezentującym rodzaje sił zbrojnych i jednostki wojskowe Wojska Polskiego. Do końca tego roku wykonawca umowy ma dostarczyć jeszcze 114 Fordów Ranger XTL.

""

W uroczystości wziął udział minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, który w okolicznościowym przemówieniu zapowiedział koniec ery Honkera w Wojsku Polskim. Fot./Andrzej Kiński

radar.rp.pl

Samochody zamówiono na mocy umowy zawartej 31 marca 2020 r. przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną z konsorcjum firm Glomex MS Polska (lider) i Glomex MS z Republiki Czeskiej („spółka matka”). Wartość porozumienia wyniosła 121,25 mln zł brutto. Przewidywała ona dostawę w latach 2020-2022 635 samochodów osobowo-terenowych typu pick-up Nissan Navara Double Cab MT Acenta, napędzanych silnikami wysokoprężnymi o mocy 140 kW/190 KM. Koszt jednego samochodu miał wynieść nieco ponad 190 tys. zł brutto. Spośród 635 aut zakup 485 znalazł się w zamówieniu gwarantowanym, zaś 150 w opcji kontraktowej.

Czytaj także: Program Mustang ‒ Fordy Rangery zamiast Nissanów Navara

Harmonogram dostaw przewidywał dostarczenie w 2020 r. 210 samochodów (160 na mocy zamówienia gwarantowanego i 50  w opcjonalnego). W 2021 r. także 210 (160+50), a w 2022 r. 215 (165+50).

Ford zamiast Nissana

W czerwcu okazało się jednak, że dostarczenie samochodów Nisan Navara nie będzie możliwe. Wszystko z powodu zamknięcia na skutek pandemii COVID-19 fabryki Nissana w Hiszpanii. Ta, jako jedyna, produkowała model Navara na rynek europejski.

W związku z tym konsorcjum zaproponowało MON dostarczenie – na tych samych warunkach – innych samochodów spełniających wymagania zapisane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Mowa o Fordach Ranger XTL. MON zaakceptował ofertę, co ujęto w aneksie do umowy bazowej, który podpisano 1 lipca br. Wartość umowy nie uległa zmianie, ale zwiększyła się liczba samochodów objętych opcją kontraktową ‒ ze 150 do 163.

""

Ford Ranger XLT z zabudową hard top w całej okazałości. Fot./Andrzej Kiński

radar.rp.pl

""

Ford Ranger XLT z zabudową hard top w całej okazałości. Fot./Andrzej Kiński

radar.rp.pl

Wynikało to z niższej ceny jednostkowej nowego samochodu. Harmonogram dostaw nie uległ zmianie. Zmieniła się jedynie liczba pick-upów mających zostać dostarczonych w ramach opcji kontraktowej w poszczególnych latach – w 2020 r. 54, w 2021 r. 54 i w 2022 r. 55.

Szybki termin dostawy był możliwy dzięki temu, że samochody są w komercyjnej, niezmilitaryzowanej wersji. Trzeba jednak zaznaczyć, że zestaw ich wyposażenia rozbudowano o niektóre elementy opcjonalne. Ford Ranger XLT napędzany jest silnikiem wysokoprężnym 2.0 EcoBlue o mocy 125 kW/170 KM, który współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią biegów. W układzie napędowym zastosowano skrzynię redukcyjną o dwóch przełożeniach, sterowaną elektronicznie, z możliwością przełączania napędu 2×4/4×4 w podczas jazdy. Poruszanie się samochodem w trudnych warunkach i terenie wspomagają też system kontroli trakcji oraz elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego w tylnym moście. Rangery dla Wojska Polskiego mają stalowe felgi o rozmiarze 16” z wkładkami typu run-flat firmy Hutchinson. Samochody posiadają opony AT firmy BFGoodrich. Pojazdy wyposażono także w zabudowę skrzyni ładunkowej typu hard top z trzema otwieranymi pokrywami.

To pierwsza partia takich samochodów z łącznie 648, które resort obrony otrzyma na mocy umowy zawartej 31 marca 2020 r.

Uroczystość odbyła się na terenie 2. Rejonowej Bazy Logistycznej w Warszawie-Rembertowie. Minister Błaszczak przekazał kluczyki do nowych samochodów sześciu żołnierzom reprezentującym rodzaje sił zbrojnych i jednostki wojskowe Wojska Polskiego. Do końca tego roku wykonawca umowy ma dostarczyć jeszcze 114 Fordów Ranger XTL.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?