Marynarka rozpoczyna poszukiwanie śmigłowców pokładowych

Inspektorat Uzbrojenia opublikował informację o rozpoczęciu Programu Kondor. Jego celem jest pozyskanie „wielozadaniowego morskiego śmigłowca pokładowego Marynarki Wojennej”.

Publikacja: 07.01.2020 19:17

Śmigłowiec morski Leonardo Wildcat HMA2 brytyjskiego lotnictwa morskiego. Fot./Leonardo.

Śmigłowiec morski Leonardo Wildcat HMA2 brytyjskiego lotnictwa morskiego. Fot./Leonardo.

Foto: Śmigłowiec morski Leonardo Wildcat HMA2 brytyjskiego lotnictwa morskiego. Fot./Leonardo.

Rozpoczęty program dotyczy zakupu od czterech do ośmiu śmigłowców. Maksymalna masa startowa maszyn ma nie przekraczać 6500 kg.

W pierwszej fazy zaproszono podmioty zainteresowane dostarczeniem śmigłowców do udziału w dialogu technicznym. Jest on niezbędny do zebrania szczegółowych informacji z rynku. Podmioty zainteresowane udziałem mają czas na składanie zgłoszeń do 21 stycznia. Sam dialog zaplanowano na okres maj-lipiec 2020 r.

Czytaj także: Analiza Radaru: Marynarka Wojenna powoli rdzewieje

Biorąc pod uwagę limit masy, lista potencjalnych zainteresowanych będzie krótka. Najprawdopodobniej obejmie:

  • Leonardo wraz ze śmigłowcem AW159 Wildcat,
  • Airbus Helicopters z maszyną AS565,
  • General Dynamics Mission Systems Canada, który może zaoferować pakiet modernizacyjno-logistyczny dla śmigłowców SH-2G.

W Marynarce Wojennej wielozadaniowe śmigłowce pokładowe mogą obecnie bazować dwóch na fregatach rakietowych typu Oliver Hazard Perry. Odległe perspektywa ich zastąpienia dwoma nowymi fregatami typu Miecznik powoduje, że z obecnego punktu widzenia najsensowniejszym rozwiązaniem byłoby rozwiązanie pomostowe. Oznacza to gruntowną modernizację eksploatowanych SH-2G.

Czytaj także: Marynarka Wojenna dostanie AW101

Ten krok nie generowałby dodatkowych kosztów związanych z dostosowaniem infrastruktury lotniczej okrętów. Daje także czas na zakup docelowych śmigłowców w momencie ostatecznego zatwierdzenia projektu nowych okrętów.

Obecnie Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej dysponuje w tej kategorii sprzętu czterema śmigłowcami Kaman SH-2G Super Seasprite. Maszyny otrzymała w latach 2002-2003 od Stanów Zjednoczonych.

Rozpoczęty program dotyczy zakupu od czterech do ośmiu śmigłowców. Maksymalna masa startowa maszyn ma nie przekraczać 6500 kg.

W pierwszej fazy zaproszono podmioty zainteresowane dostarczeniem śmigłowców do udziału w dialogu technicznym. Jest on niezbędny do zebrania szczegółowych informacji z rynku. Podmioty zainteresowane udziałem mają czas na składanie zgłoszeń do 21 stycznia. Sam dialog zaplanowano na okres maj-lipiec 2020 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?