Kluczem otwierającym dostęp do najbardziej ambitnych programów przezbrajania polskich skrzydeł mają być obietnice maksymalnie szerokiej, przemysłowej współpracy. Obszernie zachęcali do niej ostatnio – w grudniu 2019 w Warszawie – przedstawiciele włoskiej branży zbrojeniowej, awiacyjnej i kosmicznej z włoskim koncernem Leonardo na czele.
Czytaj także: Marco Lupo: Eurofighter to propozycja Leonardo dla Polski
– Polska już jest strategicznym klientem korporacji Leonardo – mówili przedstawiciele zbrojeniowego giganta z Italii. Przypominali kontrakt na 8 samolotów szkolenia zaawansowanego AJT M-346 Master, jakie otrzymała Szkoła Orląt w Dęblinie.
Teraz flota lekkich odrzutowców AJT powiększy się o kolejne szkoleniowe maszyny. Będą eksploatowane w Siłach Powietrznych RP w ramach zintegrowanego systemu treningowego czołówki pilotów naszego bojowego lotnictwa.
Nowe możliwości wielozadaniowej maszyny
Skąd powrót do kuszenia polskiego MON europejskimi tajfunami? To nie przypadek. Właśnie wzbił się w powietrze pierwszy eurofighter przystosowany, jak twierdzi producent, do zupełnie nowych współczesnych wyzwań. Chodzi o gruntownie zmodernizowane i dozbrajane tajfuny w ramach kontraktu na 28 maszyn dla Kuwejtu.