Ruszyły prace nad śmigłowcami AW101 dla Marynarki Wojennej

Pierwsze elementy śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej. Fot./Leonardo

Zakłady Leonardo w Świdniku wykonały już pierwsze struktury dla polskich śmigłowców AW101. Do 2022 r. Marynarka Wojenna otrzyma cztery maszyny.

MON zakontraktowało wyspecjalizowane, ciężkie wiropłaty Leonardo, aby wzmocnić zdolności Marynarki Wojennej. Przed polskimi AW101 postawiono zadania zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i bojowego ratownictwa (CSAR).

Czytaj także: Kanada zakupi kolejne AW101

Końcowy montaż i certyfikacja maszyn odbędzie się w brytyjskich zakładach włoskiego koncernu w Yeovil. Leonardo zobowiązał się zapewnić w Polsce pełny serwis i niezbędne techniczne wsparcie zakontraktowanego sprzętu.

Struktury ze Świdnika

PZL-Świdnik, jako główny krajowy podmiot koordynujący śmigłowcowy program wsparcia Marynarki Wojennej, odgrywa znaczącą rolę w realizacji zamówienia. Podlubelska firma jest dostawcą wielu komponentów użytych do budowy “polskich” AW101. Pierwsze z nich właśnie zeszły ze stanowisk montażowych. Wśród nich będą m.in. osłony silnika i skrzyni biegów, wnęki awioniczne, deska rozdzielcza, czy  tylna sekcja kadłuba.

Czytaj także: Na Radarze TV: Marynarka Wojenna dostanie cztery AW101

W produkcję helikoptera AW101 włączony jest cały łańcuch dostaw i logistyka grupy Leonardo, uwzględniające potencjał zakładów we Włoszech i Wielkiej Brytanii.

Dalekosiężna maszyna

Flota użytkowanych obecnie na świecie blisko 200 śmigłowców AW101 dowiodła swej przydatności w najbardziej wymagających operacjach. Trzysilnikowy wiropłat bojowe szlify zdobywał na Bałkanach. Maszyna sprawdziła się w Iraku i Afganistanie. Śmigłowce tego typu tropiły także porywaczy statków w ramach antypirackiej misji „Atalanta” u wybrzeży Somalii.

Wariant morski AW101 Merlin służy brytyjskiej Królewskiej Marynarce do zwalczania okrętów podwodnych. We włoskich siłach zbrojnych śmigłowiec wspiera wojska specjalne i ratownictwo. Japońskie formacje Samoobrony Morskiej używają AW101 głównie do transportu oraz lotniczej obrony przeciwminowej.

Pierwsze elementy śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej. Fot./Leonardo

Najnowsza wersja bazowa AW101, o maksymalnej masie startowej 15 600 kg, wyposażona jest w trzy silniki General Electric CT7-8E. To zapewnia duży udźwig, imponujące osiągi oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Eksperci zwracają przy tym uwagę, że AW101 może latać przy wykorzystaniu jedynie dwóch silników, co znacznie zmniejsza zużycie paliwa i zasięg lotu.

Dzięki zasięgowi wynoszącemu 750 mil morskich (ponad 1300 km), przestronnej kabinie i dużej rezerwie mocy, AW101 może działać w skrajnie trudnych warunkach. Jest to ważne w misjach poszukiwawczo-ratowniczych. Tak w przypadku podejmowania morskich rozbitków czy odzyskiwania i ewakuowania pilotów utraconych na wrogim terenie w trakcie działań zbrojnych (CSAR).

Przeciwokrętowy Merlin

Wariant morski AW101, z pełnym wyposażeniem ( taki jak np. AW101 Merlin  Royal Navy )  może wykonywać różne zadania. Od misji zwalczanie okrętów podwodnych i nawodnych po lotnicze rozpoznanie, pozahoryzontalne kierowanie ogniem artyleryjskim i rakietowym czy zwalczanie min.

Czytaj także: Kontrakt na AW101 podpisany

AW101 ma moc i osiągi pozwalające na autonomiczne działanie z pokładów fregat, okrętów floty pomocniczej, lotniskowców, a także z baz lądowych i stałych platform morskich. Zwalczanie okrętów nawodnych umożliwiają m.in. potężny radar 360 st. i zdolność do przenoszenia uzbrojenia w postaci pocisków przeciwokrętowych dalekiego zasięgu. Konfiguracja do zwalczania okrętów podwodnych jest wyposażona w opuszczany radiolokator oraz pławy radiohydroakustyczne, a także zasobniki uzbrojenia z torpedami lub ładunkami głębinowymi.

Dodatkowe systemy detekcji  przydają się też w misjach wykrywania, neutralizacji oraz usuwania min. Wyposażenie Brytyjskich AW101 Merlin jest kompatybilne  z obecnymi oraz planowanymi systemami zwalczania min z powietrza (AMCM) według standardów NATO.

 

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

US Army kupuje Strykery

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych podpisał kontrakt z General Dynamics Land Systems dotycząc produkcji i ...

Budowa „cyfrowej” fregaty rozpoczęta

W stoczni w bretońskim Lorient odbyła się uroczystość rozpoczęcia cięcia blach do budowy pierwszej ...

Ostatni dywizjon operacyjny US Navy przezbrojony w Poseidony

Dywizjon patrolowy VP-40 przezbrojono w samoloty patrolowe bazowania lądowego Boeing P-8A Poseidon. Tym samym ...