Jest to pierwsza konstrukcja tej klasy opracowana w Stanach Zjednoczonych od ponad 30 lat i oblotu jego poprzednika – B-2A Spirit – który miał miejsce w 1989 r.
W ceremonii uczestniczyli liczni zaproszeni goście, na czele z Sekretarzem Obrony Stanów Zjednoczonych Lloydem Austinem. Nowa konstrukcja ma zastąpić w linii obecnie eksploatowane samoloty bombowe Rockwell B-1B Lancer i Northrop B-2A Spirit. Ich uzupełnieniem będą nieustannie modernizowane Boeing B-52 Stratofortress.
Czytaj więcej
korporacja Northrop Grumman poinformowała o postępach programu budowy i prób bombowca strategicznego B-21A Raider, który jest prowadzony na zamówienie Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych.
Według obecnych deklaracji, Departament Obrony planuje zakup 100 egzemplarzy seryjnych, których koszt jednostkowy ma wynosić nieco poniżej 700 mln dolarów (wg wartości w 2022 r.). Głównymi partnerami dla korporacji Northrop Grumman w projekcie są: Pratt & Whitney, Janicki Industries, Collins Aerospace, GKN Aerospace, BAE Systems i Spirit Aerosystems. Kontrakt na budowę pierwszych 21 samolotów został podpisany w październiku 2015 r. Łączne koszty całego programu mają nie przekroczyć 240 mld dolarów, chyba że liczba zamówionych maszyn wzrośnie.
Obecnie pierwszy egzemplarz prototypowy przechodzi od pewnego czasu kolejne fazy prób naziemnych, które mają umożliwić oblot w połowie 2023 r. W Palmdale prowadzone są równolegle prace przy budowie kolejnych pięciu B-21A, wszystkie klasyfikowane są jako maszyny prototypowe. Zgodnie z oficjalnymi informacjami US Air Force pierwszą bazą seryjnych maszyn tego typu będzie Ellsworth w Południowej Dakocie, gdzie już prowadzone są prace budowlane związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury naziemnej. W kolejnych latach maszyny trafią także do baz Whiteman w stanie Missouri i Dyess w Teksasie.