Jest to pierwsza konstrukcja tej klasy opracowana w Stanach Zjednoczonych od ponad 30 lat i oblotu jego poprzednika – B-2A Spirit – który miał miejsce w 1989 r.

W ceremonii uczestniczyli liczni zaproszeni goście, na czele z Sekretarzem Obrony Stanów Zjednoczonych Lloydem Austinem. Nowa konstrukcja ma zastąpić w linii obecnie eksploatowane samoloty bombowe Rockwell B-1B Lancer i Northrop B-2A Spirit. Ich uzupełnieniem będą nieustannie modernizowane Boeing B-52 Stratofortress.

Czytaj więcej

Postępy programu bombowca B-21A Raider

Według obecnych deklaracji, Departament Obrony planuje zakup 100 egzemplarzy seryjnych, których koszt jednostkowy ma wynosić nieco poniżej 700 mln dolarów (wg wartości w 2022 r.). Głównymi partnerami dla korporacji Northrop Grumman w projekcie są: Pratt & Whitney, Janicki Industries, Collins Aerospace, GKN Aerospace, BAE Systems i Spirit Aerosystems. Kontrakt na budowę pierwszych 21 samolotów został podpisany w październiku 2015 r. Łączne koszty całego programu mają nie przekroczyć 240 mld dolarów, chyba że liczba zamówionych maszyn wzrośnie.

Obecnie pierwszy egzemplarz prototypowy przechodzi od pewnego czasu kolejne fazy prób naziemnych, które mają umożliwić oblot w połowie 2023 r. W Palmdale prowadzone są równolegle prace przy budowie kolejnych pięciu B-21A, wszystkie klasyfikowane są jako maszyny prototypowe. Zgodnie z oficjalnymi informacjami US Air Force pierwszą bazą seryjnych maszyn tego typu będzie Ellsworth w Południowej Dakocie, gdzie już prowadzone są prace budowlane związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury naziemnej. W kolejnych latach maszyny trafią także do baz Whiteman w stanie Missouri i Dyess w Teksasie.

Pierwszy bombowiec Northrop Grumman B-21A Raider podczas uroczystej prezentacji.

Pierwszy bombowiec Northrop Grumman B-21A Raider podczas uroczystej prezentacji.

US Air Force

Northrop Grumman B-21A Raider jest bombowcem strategicznym dalekiego zasięgu, zbudowanym w technologii obniżonej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego i innych pól fizycznych. Jego podstawowym uzbrojeniem mają być precyzyjne środki bojowe klasy „powietrze-ziemia" z ładunkami konwencjonalnymi i nuklearnymi. Będą to m.in. nowe pociski manewrujące dalekiego zasięgu Raytheon AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off) z głowicami jądrowymi. Jak twierdzą Amerykanie, samolot ma z łatwością penetrować współczesne i perspektywiczne systemy antydostępowe przeciwnika, tak naziemne/nawodne, oraz powietrzne.

Pierwsze zdjęcia i filmy pokazujące Raidera jasno wskazują, że konstruktorzy oparli jego układ konstrukcyjny na wcześniejszym B-2A Spirit. Jest to na pewno latające skrzydło bez odrębnego usterzenia pionowego i poziomego, jednak ze względu na fakt, że dostępne zdjęcia zostały wykonane wyłącznie od przodu, trudno ocenić całość rozwiązań zastosowanych w konstrukcji płatowca. Co zwraca uwagę, to inny układ podwozia głównego w stosunku do B-2A. Raider ma po dwa koła na każdej z goleni, zaś Spirit po cztery. Inaczej rozmieszczone są także silniki. Na więcej konkretnych informacji przyjdzie nam poczekać na ujawnienie zdjęć i filmów pokazujących maszynę także z innych stron, nie można wykluczyć, że nastąpi to dopiero przy okazji oblotu.