To największa jednostka tej klasy zbudowana dla sił morskich Nipponu i jedna z największych na świecie.

Okręt podwodny Taigei (SS 513, nazwa oznacza „wielki wieloryb") jest prototypem nowej serii jednostek tej klasy, budowanych dla Japońskich Morskich Siły Samoobrony. Typ 29SS stanowi rozwinięcie poprzedników, serii Sōryū, w szczególności ostatniej jej pary – Ōryū i Tōryū, wyposażonych w baterie złożone z ogniw Li-Ion, zamiast dotychczasowych kwasowo-ołowiowych. Zrezygnowano przy tym z systemu napędowego, działającego bez dostępu powietrza atmosferycznego AIP (Air Independent Propulsion), w skład którego wchodziły cztery silniki Stirlinga typu V4-275R, produkowane przez Kawasaki na licencji szwedzkiego Kockumsa. To pierwsze na świecie konwencjonalne okręty podwodne wyposażone w ten rodzaj baterii akumulatorów do magazynowania energii elektrycznej zasilającej główny silnik napędowy i inne odbiorniki, gdy jednostka jest w zanurzeniu. System sprawdził się i jest teraz standardem w nowo budowanych okrętach podwodnych typu 29SS.

Stępkę Taigei położono w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Kobe 16 marca 2018 roku. Jego wodowanie i chrzest odbyły się 4 października 2021 r. Kształt kadłuba i układ zewnętrzny jednostek typu Taigei są niemal identyczne jak na serii Sōryū, ale nowe urządzenia i systemy spowodowały wzrost wyporności o ok. 100 ton. Okręty typu 29SS wypierają na powierzchni ponad 3000 ton i mają 84,5 m długości, 9,1 m szerokości i 8,5 m zanurzenia. Załogę tworzy około 70 ludzi. Uzbrojenie stanowi sześć 533,4 mm wyrzutni HU-606 do torped ciężkich Mitsubishi Heavy Industries typów 89 i 18 oraz kierowanych pocisków przeciwokrętowych Boeing UGM-84 Harpoon.

Okręt podwodny Taigei (SS 513)

Okręt podwodny Taigei (SS 513)

Japońskie Morskie Siły Samoobrony

Prototypowy Taigei ma być wykorzystywany w charakterze jednostki testowej nowych systemów. Chodzi m.in. o urządzenia hydrolokacyjne i generatory spalinowo-elektryczne, współpracujące z nowym masztem powietrznym (chrapami), o poprawionych parametrach pracy w stosunku do poprzedników (obniżenie poziomu hałasu, zwiększenie sprawności). Tymczasem 14 października 2021 r. w stoczni Kawasaki Heavy Industries w Kobe zwodowano Hakugei (SS 514, pol. białucha arktyczna), pierwszy okręt seryjny typu 29SS.