Wieloletnia inwestycja wiąże się z rozpoczęciem w fabryce seryjnej produkcji bezzałogowych uderzeniowych systemów powietrznych Suchoj S-70 Ochotnik.

TASS powołuje się na informacje uzyskane od anonimowych przedstawicieli „organów władzy", bez precyzowania, czy chodzi o administrację centralną czy regionalną. Jednocześnie agencja dodaje, że nie uzyskała żadnego komentarza ze strony przemysłu. Gwoli wyjaśnienia, zakłady lotnicze w Nowosybirsku, czyli Nowosibirskij awiacyonnyj zawod (NAZ) im. W. P. Czkałowa, należą do spółki Suchoj (74,5 proc.) i Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (reszta udziałów), czyli OAK (Objedinionnaja awiastroitielnaja korporacyja), która swoją droga jest większościowym udziałowcem Suchoja (ponad 57 proc. udziałów).

Stanowiska montażowe płatowców S-70 pokazane przy okazji wizyty w NAZ wicemin. Kriworuczki w grudniu

Stanowiska montażowe płatowców S-70 pokazane przy okazji wizyty w NAZ wicemin. Kriworuczki w grudniu ub.r.

Wiesti Nowosibirsk/GTRK Nowosibirsk

TASS podaje, że modernizacja zakładów w Nowosybirsku rozpocznie się w tym roku i potrwa pięć lat. W tym czasie powstanie nowa hala produkcyjna, w której będzie umieszczona linia montażu bezzałogowców S-70. Nakłady na to wyniosą 2,5 mld rubli (ok. 29 mln euro). Poza tym NAZ zwiększy 1,5-krotnie zatrudnienie. TASS przypomina słowa wiceministra obrony Federacji Rosyjskiej Aleksieja Kriworuczki, który przy okazji oficjalnej prezentacji drugiego prototypu S-70 w tzw. docelowej konfiguracji w grudniu 2021 r. zapowiedział, że umowa na seryjną produkcję tego bezzałogowca będzie wynegocjowana i podpisana w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Obecnie NAZ kończy jeszcze poprzednią fazę modernizacji, zaplanowaną na lata 2020–2022 (miała zakończyć się w styczniu). W jej ramach modernizowano m.in. wydziały produkcyjne i różne zakładowe instalacje. W zależności od doniesień mediów te prace także pochłonęły ok. 1,5–2 mld rubli. W ich rezultacie wyposażenie produkcyjne NAZ przystosowano do uczestnictwa w innych programach lotniczych niż tylko produkcja samolotów bombowych (obecnie klasyfikowanych jako myśliwsko-bombowe) Su-34, czyli obecnie sztandarowego wyrobu NAZ.

Wieloletnia produkcja Su-34 i przygotowanie do udziału w innych programach lotniczych wiązało się z

Wieloletnia produkcja Su-34 i przygotowanie do udziału w innych programach lotniczych wiązało się z modernizacją NAZ także w minionych latach.

Prawitielstwo Nowosibirskoj obłasti

Ograniczając się do tych najważniejszych innych programów lotniczych, to w NAZ uruchomiono także produkcję komponentów myśliwców wielozadaniowych Su-57S i bombowców strategicznych Tu-160M2 (Izdielije 70M2). A w przyszłości NAZ będzie zaangażowany w program PAK-DA, czyli nowego typu bombowca strategicznego, którego oblot prototypu zaplanowano na obecną dekadę. Niemniej Su-34 pozostaje głównym wyrobem NAZ (także w kontekście okresowych remontów i wdrażanej modernizacji Su-34M). Obecnie dobiega końca wykonanie ostatniego kontraktu na 24 Su-34, które rosyjski resort obrony zamówił w czerwcu 2020 r. z terminem dostawy do końca br. NAZ liczy na nastepny kontrakt na produkcję kolejnych samolotów (i modernizację już wyprodukowanych) w perspektywie planistycznej 2022–2027, wliczając w to zapowiedzianą nową wersję Su-34M.