Wieloletnia inwestycja wiąże się z rozpoczęciem w fabryce seryjnej produkcji bezzałogowych uderzeniowych systemów powietrznych Suchoj S-70 Ochotnik.
TASS powołuje się na informacje uzyskane od anonimowych przedstawicieli „organów władzy", bez precyzowania, czy chodzi o administrację centralną czy regionalną. Jednocześnie agencja dodaje, że nie uzyskała żadnego komentarza ze strony przemysłu. Gwoli wyjaśnienia, zakłady lotnicze w Nowosybirsku, czyli Nowosibirskij awiacyonnyj zawod (NAZ) im. W. P. Czkałowa, należą do spółki Suchoj (74,5 proc.) i Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (reszta udziałów), czyli OAK (Objedinionnaja awiastroitielnaja korporacyja), która swoją droga jest większościowym udziałowcem Suchoja (ponad 57 proc. udziałów).
Stanowiska montażowe płatowców S-70 pokazane przy okazji wizyty w NAZ wicemin. Kriworuczki w grudniu ub.r.
TASS podaje, że modernizacja zakładów w Nowosybirsku rozpocznie się w tym roku i potrwa pięć lat. W tym czasie powstanie nowa hala produkcyjna, w której będzie umieszczona linia montażu bezzałogowców S-70. Nakłady na to wyniosą 2,5 mld rubli (ok. 29 mln euro). Poza tym NAZ zwiększy 1,5-krotnie zatrudnienie. TASS przypomina słowa wiceministra obrony Federacji Rosyjskiej Aleksieja Kriworuczki, który przy okazji oficjalnej prezentacji drugiego prototypu S-70 w tzw. docelowej konfiguracji w grudniu 2021 r. zapowiedział, że umowa na seryjną produkcję tego bezzałogowca będzie wynegocjowana i podpisana w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.
Obecnie NAZ kończy jeszcze poprzednią fazę modernizacji, zaplanowaną na lata 2020–2022 (miała zakończyć się w styczniu). W jej ramach modernizowano m.in. wydziały produkcyjne i różne zakładowe instalacje. W zależności od doniesień mediów te prace także pochłonęły ok. 1,5–2 mld rubli. W ich rezultacie wyposażenie produkcyjne NAZ przystosowano do uczestnictwa w innych programach lotniczych niż tylko produkcja samolotów bombowych (obecnie klasyfikowanych jako myśliwsko-bombowe) Su-34, czyli obecnie sztandarowego wyrobu NAZ.