Proces ten może obejmować zakup uzbrojenia lub usług na podstawie procedury Foreign Military Sales (FMS) lub Direct Commercial Sales (DCS). Może on także ulec dodatkowemu skomplikowaniu w przypadku zakupów wymagających zastosowania offsetu. Brak umiejętności sprawnego poruszania się w ramach skomplikowanego procesu zamówień obronnych może skutkować nieprzewidzianymi kosztami oraz opóźnieniami.
Amerykańskie procedury zakupu uzbrojenia
Prawo amerykańskie przewiduje dwie procedury zakupu amerykańskiego uzbrojenia oraz usług sektora zbrojeniowego: procedurę FMS (sprzedaż międzyrządową) oraz procedurę DCS, w ramach której zagraniczny rząd nabywa uzbrojenie lub usługi od amerykańskiego dostawcy.
Główną cechą charakteryzującą procedurę FMS jest szerokie zaangażowanie Rządu Stanów Zjednoczonych w proces zakupu uzbrojenia oraz usług przez zagranicznego partnera. W praktyce, rząd państwa sojuszniczego zawiera międzyrządową umowę zakupu uzbrojenia lub usług z Rządem Stanów Zjednoczonych. Nabywane uzbrojenie może pochodzić z dwóch źródeł – istniejących zasobów Rządu Stanów Zjednoczonych bądź zostać dostarczone przez określoną amerykańską grupę zbrojeniową. W drugim scenariuszu, uzbrojenie lub usługi są nabywane przez Rząd Stanów Zjednoczonych a następnie dostarczane w ramach procedury FMS zagranicznemu partnerowi. Określone rodzaje uzbrojenia ze względu na poufność wdrożonych technologii oraz ich znaczenie dla systemu bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych mogą być nabywane wyłącznie w ramach procedury FMS.
Rządy państw sojuszniczych mogą także zdecydować się na zakup określonego uzbrojenia lub usług bezpośrednio od amerykańskiego dostawcy w ramach procedury DCS. W procedurze DCS Rząd Stanów Zjednoczonych nie odgrywa roli „koordynatora” procesu zakupu oraz jego udział w procesie jest istotnie ograniczony. Z jednej strony państwo zamawiające uzbrojenie lub usługi otrzymuje daleko idącą swobodę w zakresie negocjacji warunków umownych łączących go z amerykańskim dostawcą, z drugiej należy pamiętać, iż w przypadku wystąpienia niezgodności dostarczonego sprzętu z przedstawionymi wymaganiami operacyjnymi nabywca nie może liczyć na podobne wsparcie Rządu Stanów Zjednoczonych jak ma to miejsce w przypadku procedury FMS.
W przypadku określonych złożonych zamówień część zakupu może być realizowana w procedurze FMS (zwykle najbardziej wrażliwe elementy systemu) a część w procedurze DCS.