Uzbrojenie okrętu podwodnego ORP Orzeł nadal niesprawne

Komenda Portu Wojennego w Gdyni poinformowała o unieważnieniu postępowania przetargowego mającego wyłonić wykonawcę naprawy zasadniczego systemu uzbrojenia okrętu podwodnego ORP Orzeł.

Publikacja: 06.04.2021 12:24

Okręt podwodny ORP Orzeł przygotowuje się do zanurzenia podczas ćwiczeń. Fot./kmdr ppor. Radosław Pi

Okręt podwodny ORP Orzeł przygotowuje się do zanurzenia podczas ćwiczeń. Fot./kmdr ppor. Radosław Pioch/Marynarka Wojenna.

Foto: Okręt podwodny ORP Orzeł przygotowuje się do zanurzenia podczas ćwiczeń. Fot./kmdr ppor. Radosław Pioch/Marynarka Wojenna.

Mowa o wyrzutniach torped, a także towarzyszących im urządzeń i mechanizmów. Postępowanie ogłoszono 22 marca br. Powodem unieważnienia było niewpłynięcie żadnej oferty podmiotu mogącego zrealizować zlecenie. Prace miały objąć: naprawę wyrzutni torped, naprawę zewnętrznego urządzenia załadowczego TPU, a także bloku sterującego automatyką systemu uzbrojenia Murena-E.

Czytaj także: ORP Orzeł czeka na remont

Co ciekawe, zamawiający upublicznił szczegóły zaplanowanych prac naprawczych. Wykonawca miał dokonać:

  • pomiarów kalibru i osiowości wszystkich sześciu wyrzutni torped,
  • przygotować technologię ich naprawy,
  • dokonać kalibracji wyrzutni na ślizgach prowadzących i pierścieniach uszczelniających na kaliber 536 mm,
  • wykonać pomiary kalibru i osiowości ćwiczebnej torpedy elektrycznej SET-53 pod kątem przymiaru do wyrzutni (w porozumieniu z KPW Gdynia).

Ma to związek z zaobserwowaną zmianą kalibru wyrzutni torped spowodowaną wybrzuszeniem ślizgów prowadzących i pierścieni uszczelniających wewnątrz wyrzutni. To uniemożliwia zaokrętowanie torped.

Pozostałe prace, obejmujące urządzenie załadowcze TPU, miały objąć przywrócenie możliwości regulacji osiowości względem wyrzutni torped i wykonanie próby zaokrętowania ćwiczebnej torpedy SET-53. W przypadku systemu Murena-E odnotowano brak możliwości sterowania pracą urządzenia wewnętrznego załadunku torped. Wykonawca miał sprawdzić działanie bloku sterującego i dokonać naprawy według technologii prac naprawczych.

Czytaj także: Szwedzi nie zbudują pomostu do podwodnej „Orki”

Wcielony do służby w 1986 r. okręt podwodny ORP Orzeł (291) to obecnie jedyna aktywna jednostka Dywizjonu Okrętów Podwodnych. Na przestrzeni ostatnich lat okręt praktycznie cały czas jest remontowany bądź naprawiany i nie odzyskał pełnej gotowości operacyjnej.

Niestety, ze względu na trudności w negocjacjach ze Szwecją odnośnie zakupu używanych jednostek typu A17, jako pomostowego rozwiązania do czasu realizacji programu Orka, Orzeł może na następnych kilka lat pozostać jedynym okrętem podwodnym Marynarki Wojennej. Stąd kwestia przywrócenia mu sprawności jest niezwykle istotna.

Mowa o wyrzutniach torped, a także towarzyszących im urządzeń i mechanizmów. Postępowanie ogłoszono 22 marca br. Powodem unieważnienia było niewpłynięcie żadnej oferty podmiotu mogącego zrealizować zlecenie. Prace miały objąć: naprawę wyrzutni torped, naprawę zewnętrznego urządzenia załadowczego TPU, a także bloku sterującego automatyką systemu uzbrojenia Murena-E.

Czytaj także: ORP Orzeł czeka na remont

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego