Podczas salonu lotniczego w Dubaju firma ogłosiła, że przeprowadzi certyfikację bomb kierowanych JSOW do przenoszenia przez samoloty F-35A.
Czytaj także: Amerykanie modernizują ciężkie bomby konwencjonalne
Bomby JSOW mogą przenosić samoloty myśliwskie F-15E, F-16 Block 40/50, F/A-18C/D, F/A-18E/F, JAS 39 Gripen oraz bombowce B-1B, B-2A i B-52H. Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) zakończyła ostatnio certyfikację myśliwców pokładowych F-35C do przenoszenia bomb JSOW w lukach kadłubowych. Pojedynczy F-35C może przenosić dwie bomby. Po jednej w każdym luku kadłubowym. Siły powietrzne (USAF) chcą wykorzystać doświadczenia marynarki i wprowadzić JSOW również na uzbrojenie myśliwców F-35A. Dla Raytheona jest to duża szansa na poszerzenie rynków zbytu. Zakupem bomb JSOW mogą być zainteresowani również zagraniczni użytkownicy myśliwców F-35A.
13 marca 2003 r. – przygotowanie do użycie bomby AGM-154 JSOW na pokładzie lotniskowca USS Abraham Lincoln (CVN-72) operującego na wodach Zatoki Perskiej podczas operacji „Southern Watch”. Fot./US Navy
Szybujące bomby JSOW
Bomby AGM-154 JSOW weszły na uzbrojenie samolotów USAF i US Navy na początku 1999 r. JSOW jest to bomba szybująca typu „odpal i zapomnij” wyposażona w bezwładnościowy system naprowadzania (INS) wspierany sygnałem GPS. Wersja JSOW-C dodatkowo posiada głowicę pracującą w podczerwieni, która naprowadza bombę w końcowej fazie dolotu do celu. Ważąca blisko pół tony bomba ma 4,1 m długości. Rozkładane tuż po zrzuceniu skrzydła (o rozpiętości 2,7 m) pozwalają jej na wykonywanie lotu szybującego. Zasięg JSOW, w zależności od wysokości zrzutu wynosi od 22 do 130 km.