Amerykanie oblatali bezzałogową cysternę

Bezzałogowy samolot tankowania powietrznego bazowania pokładowego MQ-25A Stingray (egzemplarz T-1) podczas pierwszego lotu. Fot./Boeing

Boeing MQ-25A Stingray, zdalnie pilotowany samolot, wykonał pierwszy lot. Oblot miał miejsce w porcie lotniczym MidAmerica St. Louis Airport w stanie Illinois.

Dwugodzinny lot był kontrolowany z ziemi przez pilotów testowych Boeinga, a jego celem było sprawdzenie podstawowych funkcji samolotu. Stingray autonomicznie przeprowadził manewr kołowania oraz startu. Następnie wykonał lot po zaprogramowanej wcześniej trasie i samodzielnie wylądował. Oblatany samolot jest egzemplarzem przeznaczonym do fabrycznych testów Boeinga.

Czytaj także: Boeing rozpoczyna testy nowego samolotu

30 sierpnia 2018 r. MQ-25A został zwycięzcą w ogłoszonym w październiku 2017 r. przez marynarkę wojenną Stanów Zjednoczonych (US Navy) przetargu na pokładowy, bezzałogowy samolot tankowania powietrznego. Zgodnie z założeniami programu CBARS (Carrier-Based Aerial Refueling System), MQ-25A ma operować w promieniu 925 km od lotniskowca.

Podstawowym zadaniem maszyny będzie przede wszystkim rola latającej cysterny. Samolot jest w stanie przekazać w powietrzu około 6800 kg paliwa poprzez zasobniki podskrzydłowe z giętkimi przewodami do tankowania typu Cobham A/A42R-1 (D-704). Wymogiem drugorzędnym jest możliwość prowadzenia przez MQ-25A działań zwiadowczo-rozpoznawczych (ISR).

Czytaj także: US Navy wdraża do służby nowe bezzałogowce

19 grudnia 2017 r. Boeing ujawnił pierwsze zdjęcia prototypu MQ-25A oznaczonego roboczo jako T-1. Samolot napędza pojedynczy silnik Rolls-Royce AE 3007 o ciągu 28-42 kN (w zależności od wersji). Ten sam silnik napędza także bezzałogowce RQ-4B Global Hawk oraz kupowanych również przez US Navy morskich bezzałogowcach MQ-4C Triton.

Bezzałogowy samolot tankowania powietrznego bazowania pokładowego MQ-25A Stingray (egzemplarz T-1) podczas pierwszego lotu. Fot./Boeing

Marynarka planuje zakup 72 egzemplarzy MQ-25A. Ma to być 18 systemów bezzałogowych, każdy składający się z czterech samolotów. Po jednym systemie ma otrzymać każde z dziewięciu skrzydeł lotniskowcowych (CVW – Carrier Air Wing). Pozostałe systemy mają stanowić rezerwę operacyjną oraz trafią do jednostek szkolnych. Jak pierwsze samoloty MQ-25A mają otrzymać lotniskowce: USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69) oraz USS George H.W. Bush (CVN-77).

Czytaj także: Stratotankery z systemem ADS-B

Przyznany Boeingowi w sierpniu 2018 r. i wart 805 milionów dolarów kontrakt obejmuje: opracowanie, rozwój, budowę, testy i dostawę pierwszych czterech egzemplarzy przedprodukcyjnych. Koszt programu CBARS jest szacowany na 13 miliardów dolarów. Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej dla MQ-25A jest planowane w 2024 r.

Bezzałogowy samolot tankowania powietrznego bazowania pokładowego MQ-25A Stingray (egzemplarz T-1) podczas pierwszego lotu. Fot./Boeing

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Alessandro Profumo: Polska stałaby się partnerem w programie Eurofighter

Partnerstwo w programie oznaczałoby niższe koszty związane z zakupem maszyny i dedykowanego pakietu logistyczno-szkoleniowego. ...

Donald Trump nie sprzeda Turkom F-35

Prezydent Donald Trump podpisał ustawę wprowadzającą embargo na dostawy do Turcji wielozadaniowych samolotów bojowych ...

Jedna oferta w przetargu na patrolowiec dla MOSG

Morski Oddział Straży Granicznej otworzył oferty w przetargu mającym wybrać stocznię, która zbuduje pełnomorską ...